Publicerat inom Cycle
Powerbar nutrition tips for cyclists

I den här näringsguiden för cyklister ifrån PowerBar så får vi lära oss mer om de 3 principerna när det gäller sportnäring, samt förstå mer om varför det är så viktigt att få till kosten när du tränar hårt. 

Varför är sportnäring så viktigt?

Om du vill orka hålla jämn fart och ligga i topp i din disciplin så är det superviktigt att ge din kropp rätt näring och tillräckligt med vätska. En hälsosam kost som ger kroppen det den behöver dagligen lägger en bra grund för dig att stå på när du vill uppnå dina mål. Om du sedan kombinerar detta med en fokuserad strategi för din sportnäring före, under och efter träningspasset så kommer du ge dig själv de bästa förutsättningarna för att verkligen prestera optimalt.

Powerbar sports nutrition graph

Sportnäringens 3 principer

De 3 viktigaste principerna när det gäller sportnäring för uthållighetsatleter är följande:

  • Vätsketillförsel

  • Energi

  • Återhämtning

Vätsketillförsel

Uttorkning är en stor orsak bakom utmattning och trötthet när du ägnar dig åt fysisk aktivitet. För att motverka detta så bör du följa dessa 3 enkla steg:

1.     Se till att du har druckit ordentligt innan du ger dig på träning av något slag.

2.     Se till att du dricker med regelbundna intervaller medan du är ute och springer eller cyklar.

3.     Se till att du hjälper kroppen att återhämta sig genom att dricka ordentligt vid träningspassets slut. 

Isotoniska sportdrycker – hur fungerar de?

Isotoniska sportdrycker (kolhydrat- och elektrolytlösningar med exempelvis  C2MAX*) är poppis hos de flesta atleter. De har samma partikeldensitet (osmolalitet) som blodplasma och tas därför snabbt upp av kroppen och ersätter den vätska som försvunnit genom svettning. På så sätt bibehåller du vätskebalansen under långa träningspass. 

powerbar infographic

PowerBar ISOACTIVE och ISOMAX - Isotoniska sportdrycker

Powerbar Isoactive och Powerbar Isomax är framtagna för att ge maximal vätsketillförsel. De innehåller en kolhydrat- och elektrolytlösning som piggar upp och hjälper dig orka hela vägen. De passar perfekt före eller under träningspasset.

Energi

När vi ägnar oss åt någon form av fysisk aktivitet så behöver vi energi. Mängden energi som går åt bestäms av aktivitetens intensitet.  Kolhydrater är den främsta energikällan för långvarig fysisk aktivitet och kan lagras i form av glykogen i levern och i musklerna. Den här energin är lätt för musklerna att ta upp.

Vi rekommenderar att du alltid fyller på energiförrådet om du vill få ett hum om vad din optimala prestationsnivå ligger på. Som regel bör du äta en fettsnål, lättsmält och kolhydratrik måltid med lite fibrer ca 3-4 timmar innan du tränar. Detta kan till exempel vara en tallrik pasta med tomatsås, gröt/ flingor med banan eller grekisk yoghurt med honung. 

PowerBars energiprodukter har tagits fram för uthållighetssporter med C2MAX Dual Source Carb Mix, vilket är en speciell ratio av glukos och fruktos.  Det rekommenderade kolhydratintaget beror på träningspassets intensitet och varaktighet och kan vara upp till 90 g per timme. 

Återhämtning

Efter alla typer av intensiv träning så är det viktigt att du ger dig själv tillräckligt med tid för återhämtning. Detta är särskilt viktigt under perioder av hård och intensiv träning, eller om du tränar flera gånger om dagen.

Det är viktigt att ge kroppen rätt näring i rätt mängd direkt efter avslutat träningspass. Din kropp behöver:

  • Kolhydrater för att fylla på glykogenförrådet.
  • Protein av hög kvalitet för att reparera skadad muskelvävnad och bygga upp ny.
  • Vätska och elektrolyter (särskilt natrium) för att effektivt återfå vätskebalansen.

Så fort du avslutar träningspasset så bör du ge kroppen en balanserad mängd av protein och kolhydrater, samt dricka ordentligt. Det är här en återhämtningsdryck som PowerBar Recovery är ovärderlig eftersom den har tagits fram särskilt för detta ändamål. För att optimera musklernas glykogenförråd så bör denna dryck följas av en kolhydratrik måltid, eftersom en av de viktigaste faktorerna för långvarig återhämtning efter träning är just det totala intaget av kolhydrater.