Publicerat inom Cycle
SRAM Level - Broms

SRAM Level

Om SRAMs nya broms Level var en fotbollsspelare så skulle den vara en tatuerad Lionel Messi. Den är vackert bearbetad med en minimalistisk design och snygga finesser lyser med sin frånvaro. Den är smidig och elegant men ger kontroll långt över förväntan för sin lilla storlek. 

SRAM Level brake guide

SRAM Level brake guide

Förra året lanserade SRAM bromsen Guide och den vann i princip alla tester den var med i. Grädden på moset var sedan när fransmannen Loic Bruni använde sig av den när han vann Världsmästerskapet i Downhill i september.  Nya SRAM Level har känslan ifrån Guide, men i en mindre och lättare förpackning, vilket gör den perfekt för cross- och trailcyklar där man inte behöver kraften för att kasta sig utför nedförsbackar. Bromsen i högsta klassen, Level Ultimate väger ynka 318 g tack vare hårdvaran i titan.

SRAM Level finns i 5 modeller i olika prisklasser. I den här guiden har vi testat Level Ultimate som befinner sig i den högsta klassen samt TLM, som befinner sig snäppet under i pris men delar många av egenskaperna hos den förra.

Reglaget

Reglaget hos Level Ultimate är väldigt likt det hos Guide men ordentligt nerbantat. Det är tillverkat i kolfiber och har en slimmad design med titanskruvar av högsta kvalitet. Stommen består av eloxerad aluminium med små tätade kassettlager som gör att reglagets kolvar rör sig smidigt. Det både ser ut och känns lika lyxigt som prislappen indikerar. Reglagets räckviddsjustering görs med en insexnyckel bakom kolven. Det är ett indraget system som hjälper dig uppnå en korrekt position för reglaget. Det är aningen knepigare än knappen på guide där man bara vrider lite lätt med fingrarna, men det sparar in på vikten och ger ett slankare utseende, vilket du kan se på bilden. Guide-bromsen är känd för sin otroligt känsliga men positiva hantering. SRAM kallar den finessen för Timing Port Closure, vilken kontrollerar hur reglaget trycker ut hydraulikvätskan i bromssystemet. De har använt sig av exakt samma system när de skapade Level.

SRAM Level brake guide

Bromsoket

SRAM Level brake guide

Konfigurering

Bleeding edge Technology, det är vad SRAM kallar systemet som luftar bromsarna. Och det är helt suveränt! Level Ultimate och TLM kommer med hela kitet inkluderat. Om din cykel har intern vajerdragning, eller om du vill korta av slangen till minimumlängd så kommer du behöva lufta bromsarna. Det innebär att du fyller systemet med hydraulvätska utan några luftbubblor. Det är utan tvekan det snabbaste och enklaste sättet jag någonsin konfigurerat ett bromssystem. Man behöver bara fylla två rör med bromsvätska, koppla ihop dem med reglaget och oket och sedan föra vätskan mellan de två. Jag kommer inte gå in i detalj eftersom videon nedan visar hur det hela går till. Videon är gjord för Guide-bromsen men principen är densamma. 

 

Att placera bromsoket korrekt över bromsskivan var också enkelt. Dra åt skruvarna en aning men ge utrymme för bromsoket att röra sig något. Dra sedan åt bromsreglaget för att testa bromsarna. Därefter drar du åt Torx-skruvarna ordentligt för att fixera bromsoket.  Det bästa sättet att göra det är att dra åt skruvarna växelvis så att inte bromsoket vrids. När du sedan släpper bromsreglaget så bör bromsbeläggen sitta perfekt över bromsskivan. SRAM har också varit smarta och lagt till ett system med konkava och konvexa distansbrickor, lite som det du kan se på caliperbromsar och som tillåter små ojämnheter. Återigen är det något som gör det enkelt och snabbt att konfigurera bromsarna.

SRAM Level brake guide

Specifikationer

 väger 318 g

  • Handtag i kolfiber
  • Pivot-lager i reglaget
  • Hårdvara i titan
  • Bromsbelägg med bakplatta i aluminium
  • BLEEDING EDGE™

 

 väger 356 g

  • Handtag i legering

  • Pivot-glidlager i reglaget

  • Hårdvara i rostfritt stål

  • BLEEDING EDGE™

Test av SRAM Level

Jag har haft turen att få testa Level-bromsen den senaste månaden och jag valde att montera den på min Felt Decree FRD med 140 mm slaglängd. Det är en cykel som faktiskt levererades med storebrorsan SRAM Guide Ultimate som utan tvekan visat vad den går för. Så nu fick jag en perfekt chans att jämföra Level med den bästa av de bästa kan man säga. SRAM rekommenderar Level för hardtails för crosscountry eller trailcyklar, så genom att använda den på Felt Decree, som är en heldämpad MTB, så prövar vi den verkligen till det yttersta. 

SRAM Level brake guide

Jag har testat Level i blandad terräng, men mestadels i blöta och leriga förhållanden. Det har varit alltifrån skogsstigar till tekniska och branta nedförsbackar för att jag ska kunna testa bromsarna fullt ut.

Det första man märker (eller egentligen INTE märker) är att Level känns lika pålitlig och följsam som Guide. Den enkla konfigureringen hjälper även själva hanteringen efteråt. Inget gnissel där inte! Level saknar inte bromsförmåga tack vare de 2 stora kolvarna som tar ordentligt samtidigt som de är mjuka och följsamma som storebrorsan Guide. Den senare skulle vara bättre ifall jag cyklade i terräng med långa Downhill-backar där den bredare bromsytan i teorin inte skulle bli lika varm och därmed låta beläggen slitas i långsammare takt. Dock så märkte jag inte av att bromsbeläggen slets något särskilt under tiden jag körde. Hittills är jag riktigt nöjd och SRAM har visat hur man kan få till lätta bromsreglage men med ypperlig kontroll och hantering. 

Klicka här för att se hela vårt utbud av SRAM Level.

Vi fick en liten pratstund med SRAM och det här är vad de hade att säga 

James Alberts, Produktmanager för MTB-bromsar

”Varför välja Level? Det är en bra fråga, särskilt eftersom våra Guide-bromsar har blivit en sådan succé i alla discipliner, något som kulminerade med vinst i 2015-års VM i både downhill (Loic Bruni) och XC (Nino Schurter). Men vi på SRAM vill erbjuda alla cyklister den optimala lösningen för varje individuell cykelstil utefter terrängval och vanor. Så vi tog oss an Level-projektet med ett tydligt mål: vi ville behålla den solida och konstanta känslan hos våra Guide-bromsar men i en lättare förpackning som skulle passa perfekt för XC och stigcykling.  Dessutom var det viktigt för oss att uppnå samma känsla och bromskraft i samtliga prisklasser, från nybörjare till avancerad. Vårt ingenjörsteam kombinerade sina ovärderliga kunskaper ifrån arbetet med Guide-serien, men överträffade sig själva när de arbetade för att få plats med samma teknologi i en mindre, mer kompakt förpackning. I slutändan resulterade deras hårda arbete i ett par lätta men kraftfulla och konsekventa bromsar. Som jag brukar säga: bra bromsdesign bygger på de små fina detaljerna och vid arbetete med att ta fram Level var det ännu viktigare att få till dessa detaljer än när vi tog fram Guide. Dock lyckades vi få plats med mycket av den teknologi som gör Guide så fantastisk, i ett bromsok med två kolvar, och vi är väldigt stolta över slutresultatet.”

 

Braden Snead, Senior Designingenjör av hydrauliska bromsar

“Så fort vi var klara med Guide-projektet så började vi med nästa. Vi fick genomgående positiv feedback på Guide-bromsarnas egenskaper och hantering, men det var tydligt att det fanns behov för en mindre och lättare bromslösning på marknaden för användning på en mängd olika typer av cyklar. Vi bestämde oss för att hålla oss till den beprövade reglageteknologin som togs fram för Guide, såsom Timing Port Closure-mekanismen och Expandable Bladder som ger Level (och Guide) deras solida känsla och god hantering i en mängd olika förhållanden. När det blev dags att utvärdera själva designen på reglaget så fokuserade vi på vår DirectLink-lösning som ger en positiv känsla utan att ta upp lika mycket plats som  vårt SwingLink-system. Denna design återfinns i hela Level-serien och jag är väldigt stolt över det eftersom det innebär att alla cyklister, ifrån proffs till de som precis köpt sin första MTB, kan njuta av det hårda arbete vi lagt ner för att ta fram Level. För versionerna Ultimate och TLM så bestämde vi oss för att utveckla ett helt nytt ok, vilket resulterade i en MonoBlock-design i ett stycke som ger enastående bromsförmåga och styvhet för ett par bromsar med 2-kolvskonstruktion. Vi använde oss också av samma Heath Shield som hos Guide Ultimates S4-ok för att se till att värme inte överförs från bromsskivan och bromsbeläggen till systemets bromsvätska. Givetvis kunde vi inte heller låta bli att lägga till vår Bleeding Edge-teknologi som gör det enkelt och smidigt att lufta bromsarna utan kladd. Kolvdiametern på 21 mm på Level Ultimate, TLM, TL och T ser till att du får konstant bromsförmåga över hela utbudet.”

 

Om författaren

Bild för clara
Clara Fordham
Publicerad den: 02 mar 2016

Clara is a member of Wiggle's Ecom team. Very much a bike fanatic, she's always chasing that next mile.