Publicerat inom Swim och taggat Speedo, simträning, träningstips
image of man leaving swimming pool

Din andningsteknik har en enorm påverkan på dina resultat i vattnet. Visst är det viktigt att fokusera på dina simtag rent generellt men ett av de snabbaste sätten att skala av sekunder från din inklockade tid är att förbättra andningstekniken.

Vi har plockat ut några tips från Speedos tränare för elitsimmare, Fred Vergnoux, för att hjälpa dig njuta av snabbare fristil genom att i huvudsak arbeta med din utandning och genom att använda fenor.

Varför är det bra att jobba med andningen?

Utan att bli för uppenbar kan nämnas att andningen ger livsnödvändigt syre åt kroppen där varje cell behöver en viss mängd för att fungera. När du pressar kroppen vid träning gör du att cellerna jobbar ännu hårdare, vilket gör att du behöver mer syre, som är deras energikälla. Flåset efter intensiv fysisk ansträngning är din kropps sätt att ta in mer syre.

Fred menar att det ur effektivitetssynpunkt kan vara bra att öva upp sitt andningsmönster eftersom det ger bättre flytkraft – dina simtag blir jämnare om du andas vid rätt tillfälle.

A swimmer emerging from a pool

Hur kan man förbättra sin andningsteknik?

Träna upp din lungkapacitet

Fred föreslår undervattenssimning som en användbar metod för att förbättra lungkapaciteten. Du kan använda fenor för undervattenspassen för att få mer kraft så att du kan fokusera på andningen snarare än att tänka på att ta dig framåt. Kom ihåg att all form av undervattenssimning alltid bör utföras med försiktighet – lungträning tar tid och du bör inte pressa dig så långt att du känner dig yr eller svimfärdig.

An underwater photo of a woman swimming breaststroke

Fokusera ordentligt på utandningen och öva på att andas

Många simmare fokuserar bara på att andas in, men vad händer med utandningen? Andning är ändå en tvåvägsprocess. Testa Freds träningstips antingen i vattnet eller på land medan du värmer upp:

  1. Ta ett djupt, avslappnat andetag
  2. Håll andan medan du räknar till fyra långsamt
  3. Andas ut samtidigt som du räknar till fyra långsamt. Blås ut luften långsamt och kontrollerat
  4. Stanna upp när du blåst ut all luft och håll andan
  5. Upprepa den här övningen tre eller fyra gånger

Vi skulle även föreslå att du kompletterar din träning med medveten andning under dagen. Det gör du genom att lyssna in din andning under fem andetag:

  1. Lägg handen på magen
  2. Andas in långsamt till du känner att magen blir större
  3. Andas ut långsamt
  4. Upprepa fem gånger

Kändes det som om du var tvungen att andas in mer luft än vanligt för att ta det där djupa andetaget? Den här övningen kommer förmodligen få dig att inse att vi ofta tar korta, ytliga andetag. Genom att anstränga dig för att ta djupare andetag rent allmänt kommer du få mer energi i kroppen inte bara för din simträning utan även för vardagliga aktiviteter.

Vänd dig inte om för att andas ut

Fred poängterar att du, när du kör fristil, bör andas ut när ditt ansikte befinner sig i vattnet. Om du försöker att både andas in och ut när du vänder dig åt sidan kommer ditt huvud att befinna sig ovanför vattnet dubbelt så länge än vad det behöver vara. Detta bromsar ner farten.

A swimmer diving into an outdoor pool

Förstå när du ska andas

I fristil är det optimalt att andas vid vart tredje simtag eftersom det gör att du kan spendera så lång tid som möjligt i vattnet. Tvåsidig andning (andning åt båda sidor) innebär också att du kan undvika att överanstränga ena sidan av kroppen.

Om du vill ha mer information om hur du kan förbättra simningen kan du ta en titt på våra Träna med Speedo-guider för nybörjare och avancerad nivå.

Elitsimtränaren Fred Vergnoux har medverkat till att simmare nått olympiskt erkännande och världsmästarstatus. Som före detta huvudtränare för det spanska OS-laget har han varit med när fler än 244 rekord slagits, inklusive prestationer såsom slagna nationella rekord och världsrekord från Spaniens etta inom simning, Mireia Belmonte Garcia.