Publicerat inom Triathlon

Varför ska man träna inför ett triathlon?

Triathlon är en krävande sport och om du är ny på området så är det extra viktigt att du är förberedd och tränar ordentligt så att du får en så trevlig upplevelse som möjligt. Alla triathleter bör ha ett regelbundet sim-, löp- och cykelschema. Det spelar ingen roll om du ska köra ett kortare lopp eller Ironman; med rätt träning så kommer du ha rätt mentala och fysiska förutsättningar för att genomföra ett triathlon.

Den här guiden ger dig en överblick över hur du kan lägga upp din träning och du får dessutom lite extra tips på hur du kommer igång.

Hur du lägger upp din träning

Många av oss måste strukturera vår träning runt om arbete och familj. I regel så gäller det att börja träna ordentligt 3 månader innan ett lopp för att kroppen ska hinna komma i form. Om du tränar hårt under längre tid än så, så är risken att du presterar sämre under själva tävlingsdagen, för att kroppen har tagit ut sig för mycket.

Beroende på vilken distans du tänkt dig så behöver du givetvis spendera mer eller mindre tid i poolen, på cykeln eller i löparspåret. Tabellen nedan ger en fingervisning om hur mycket tid du behöver lägga ner på din träning:

                                                                                                                                

Träningstips

  • Var realistisk: Har du tid att träna så mycket som krävs? Vad är målet med din träning? Att slå personbästa, att komma först eller helt enkelt bara att ta dig i mål? Oavsett vad du har för mål så är det bra att skriva ner det så att du kan påminna dig själv med jämna mellanrum och hålla motivationen uppe ända fram till tävlingsdagen.
  • Fokusera på dina svagheter: För många så är det just simning som är en lite försummad träningsdisciplin. Balansera din träning för att se till att du har allting under kontroll när tävlingsdagen infinner sig.
  • Anlita en personlig tränare: I stället för att betala gymkort varje månad kan det vara värt att lägga pengarna på en personlig tränare. Om du har möjlighet, om så bara inför en enda tävling, kommer du att lära dig massor av professionella tränare som är utbildade för att pusha dig och få dig att utvecklas.
  • Gå med i en triathlonklubb: För en liten summa varje år så kan du träna med andra likasinnade och få motivation när det går trögt. Särskilt om du är nybörjare så kan det vara skönt att ha någon att vända sig till som har koll på triathlonvärlden.
  • Läs på: Läs olika triathlontidningar! De är fullproppade med träningstips och annat kul.
  • Kör blockpass: Det här är alla triathleters vånda, men helt klart det som ger bäst resultat. Genom att köra minst ett blockpass i veckan (Blockpass innebär att du tränar två discipliner, simning + löpning t.ex, vid samma träningspass) så kommer du utan tvekan förbättra dina resultat inför tävlingsdagen.
  • Träna tillsammans med andra: Det låter enkelt, men kan vara svårt för en del. Genom att träna tillsammans med andra så ökar du motivationen, då det ibland kan bli lite enformigt att träna ensam (särskilt om du kör längre distanser).
  • Träna byten: Det är viktigt att planera och organisera hur ditt kit kommer att ligga när du ska byta efter simnings- eller cykelmomentet. Det enklaste sättet att öva är att be en vän om hjälp och ta er till närmsta park eller grönområde med all utrustning. Öva på att stiga av cykeln, springa till utrustningen, ta på dig löparskorna och spring en bit. Du kan även göra samma sak fast byta mellan simnings- och cykelmomentet. Det kan vara knepigt att få av sig våtdräkten på ett smidigt sätt, så det tål att tränas på.
  • Optimera din träning: Du kommer snabbt att få lära dig av andra, mer erfarna, triathleter att det sämsta du kan göra är att använda ny utrustning på tävlingsdagen. Detta gäller alltifrån din sportnäring, våtdräkt och löparutrustning till den cykelutrustning du tänkt använda.

Träningsmåsten

The Triathlete's Training Bible front cover

Träningsguider/böcker

Velopress ger ut riktigt bra träningsguider som är specifika för just triathlon. De hjälper till att både utbilda dig och hålla motivationen uppe under resans gång.

Bästsäljare från Velopress

 

Image of a heart rate monitor

Pulsmätare

Även om du är ny på det här med triathlon så kan det vara värt att investera i en pulsmätare för att hålla koll på dina resultat och framsteg.

Bästsäljande pulsmätare Köpguide till cykeldatorer

 

Image of an indoor Turbo Trainer

Inomhusträning med trainer

Låt inte vädret hindra dig! Passa på att träna inomhus med en trainer när vädret inte är så lockande.

Bästsäljande trainers Köpguide till trainers

 

Image of a Parabolic bike Roller

Rullar

För kortare träningspass är rullar perfekta. De hjälper dig att förbättra balansen och att trampa snabbare.

Bästsäljande rullar

Om författaren

Miss Vanilla
Publicerad den: 21 maj 2015