Publicerat inom Run och taggat SiS, sportnäring
image of man running during summer

Glöm inte återhämtningen 

När vi närmar oss juli/augusti har du sannolikt lagt många mil bakom dig ute på landsvägarna och kanske även hunnit med den tävling som var ditt mål för säsongen. Se då till att du sköter återhämtningen så att du håller dig fri från skador och kan få ut så mycket som möjligt av din toppform. Det är lätt gjort att glida med strömmen med grillkvällar och alkohol mitt i veckorna under sommaren, men försök att ha dina mål närvarande i tankarna hela tiden för att inte tappa näringsplanen helt.

Här nedan har vi samlat några tips på hur du bäst återhämtar dig och håller dig fräsch inför nästa utmaning.

Glöm aldrig 30-minutersregeln 

Din ämnesomsättning går på högvarv i ca. 30 min efter avslutat träningspass, så utnyttja det till max genom att ersätta kolhydrater, protein och elektrolyter under den tiden. Det kommer hjälpa dig med återhätmningen och ge kroppen vad den behöver för att träningens resultat ska märkas. Du kan fylla på med riktigt mat såsom kyckling och vitt ris, eller sportnäring såsom SiS REGO Rapid Recovery som innehåller 23 g kolhydrater och 20 g protein.

Aminosyran leucin är extra viktig när det kommer till att bygga ny muskelvävnad. Leucin fungerar som en utlösare för muskelproteinsyntesen och finns i stora mängder i mejeriprodukter. SiS har lagt till 2 g extra leucin i sin SiS REGO Rapid Recovery för att ytterligare skynda på återhämtningsprocessen.

Planera alltid i förväg. Om du förbereder dina måltider och snacks i förväg är det mycket lättare att utnyttja det där fönstret på 30 min efter genomfört träningspass. Om du pendlar till jobbet utan att äta något innan, se till att du då äter frukost på jobbet för att kunna hålla fokus resten av morgonen. Du kan också se till att ha en utblandad SiS REGO Rapid Recovery redo när du avslutat ett pass på gymmet eller varit ute på en cykel- eller löprunda. 

Var sparsam med användandet av återhämtningsredskap 

Isbad och kompressionskläder kan visserligen vara till stor hjälp i tävlingssammanhang, men om du använder dem regelbundet även när du tränar har det visat sig att effekten blir den motsatta. Håll dig till att varva ner normalt, stretcha och kör en stund med skumrulle om du har en. Det mjukar upp musklerna. Om du tränat intensivt eller tävlat kan det hjälpa att ta lite SiS Overnight Proteinpulver innan du går och lägger dig. Det tillför aminosyror som tas upp långsamt av kroppen och hjälper till att förhindra att musklerna bryts ner.

Immunförsvaret kan försämras efter stora block med högintensiv uthållighetsträning, vilket betyder att du är mer mottaglig för hosta och förkylningar. Ett tillskott av C- och D-vitamin förbättrar immunförsvaret. Varje portion SiS REGO Rapid Recovery innehåller 20 % av det rekommenderade dagliga intaget av D-vitamin och 30 % av det rekommenderade dagliga intaget av C-vitamin.

Cykelguider
  • Training guides
    08 mar 2018 / Sandra Nordström
    Det är så lätt att strunta i att dricka vatten/annan vätska under vintermånaderna eftersom många antar att de lägre temperaturerna gör att man svettas mindre. Men de flesta av oss har nog känt hur mycket vi har svettats när vi har tränat på en inomhustrainer och om vi inte får i oss tillräckligt mycket vätska kommer detta att leda till vätskebrist...
    Läs inlägg0 kommentarer