Publicerat inom Cycle och taggat TDF-2016, cykelkläder

Det är galet att tänka att det bara var alldeles nyligen som aerodynamiken var ganska lågt rankad i valet av cykelkläder, cyklar och tillbehör. Det är ännu mer galet att tänka att till och med Tour de France-vinnare normalt sett bara tänkte på att ha aerodynamiska kit vid några få dagars tempolopp under touren. Man kan gott säga att så inte är fallet längre! Faktum är att det har blivit allmänt vedertaget att aerodynamiken spelar en enorm roll inom cykelsporten, av många olika skäl.

Vad många cyklister inte inser är att minskningen av det aerodynamiska luftmotståndet är fördelaktigt inom alla cykeldiscipliner. Oavsett om du kör motionslopp och vill spara energi, är en tävlingscyklist som anser varje watt dyrbar, en tempoloppsåkare som är ute efter att slå sitt personbästa... Alla kan dra nytta av ett aerodynamiskt övertag. Och det finns många sätt att få dig och din cykel att köra snabbare.

Aerodynamiska cykelkläder

Fladdriga tröjor i touren? Inte en chans! Aerodynamik är nyckeln.

År 2007 introducerade Castelli tighta tröjor i klungan och skapade vad vi numera kallar en aerodynamisk cykeltröja. Ända sedan dess har det italienska märket utvecklat nya innovationer (medan konkurrenterna kämpar för att komma ikapp).

Castelli har inte bara banat väg för den aerodynamiska inriktningen utan även för de material och den passform som hör till.

Den senaste  är det snabbaste tour-plagget hittills och kommer att användas av Cannondale Pro Cycling-laget i 2016 års tävling. Detta innovativa plagg kombinerar teknologi från de högt betygsatta , med liknande teknologi i . Resultatet är en dräkt som presterar och sitter som en tempoloppscyklists skinsuit! Det fantastiska är att denna dräkt kan användas under en hel, sex timmar lång tour-etapp, eftersom Castelli försett den med fickor, en lång dragkedja och deras förstklassiga sätesdyna för uthållighetsaktiviteter.

Med Sanremo-dräkten får su komfort och fart hela dagen lång.

Ännu ett fantastiskt aerodynamiskt plagg, som är väldigt praktiskt, kommer från det lilla Kalifornien-baserade varumärket VeloToze.

i latex från VeloToze har tagit tävlingsscenen med storm i år och du kommer att se dem vid de flesta landsvägstävlingar och tempolopp.

VeloToze har skapat en andra hud åt dina fötter med hjälp av en latexgummiblandning som inte bara är vattentät utan även superaerodynamisk! Ett stort plus är även att VeloToze-skoöverdragen inte kommer att spräcka plånboken heller. De kostar hälften så mycket som många andra aerodynamiska skoöverdrag och ändå kan vi vara säkra på att se dem under årets WorldTour – och säkert även på några cyklisters fötter i tempoloppens 13:e och 18:e etapper!

Aerodynamiska hjul

Den bästa uppgraderingen du kan göra på cykeln är ofta att skaffa ett nytt hjulset. På det sättet kan du spara in på rotationsvikten men även förbättra aerodynamiken.

Hjulen står för upp till 15 % av det totala motståndet när du cyklar och om du vill få bättre aerodynamik för hjulprofilerna är djupa fälgar det du behöver.

Kom dock ihåg att aerodynamiken inte är allt och att hjul även bör väljas utefter deras vikt och förmåga att hantera sidovindar. Med detta i åtanke kommer vi sannolikt att se många lag som använder en rad olika fälgdjup i årets tour men med de flesta runt 30 mm.  är ett fantastiskt exempel på hjul som ger aerodynamiska fördelar och väger lite. De kommer utan tvivel att vara en favorit bland många lagcyklister i Team Katusha och AG2R La Mondiale.

Aerodynamiska cyklar

Det finns två olika typer av aerodynamiska cyklar som du kommer upptäcka under årets tour: tempocyklar (för tempolopp) och aerodynamiska racercyklar.

Under 13:e etappens tempolopp kommer vi få se cyklister med cyklar som utformats helt och håller för aerodynamiken – tempocyklar.

Dessa cyklar har aerodynamiska ramar, djupa hjul (ibland med skivbroms i bak) och de är gjorda för att vara snabba. Aerodynamiken är tempocyklarnas enda fokus eftersom den lite högre vikten på ramens större rör och form spelar mindre roll på de normalt sett platta tempoloppsbanorna.

Liksom triathloncyklarna har tempocyklarna tempopinnar, ett slags förlängningar som sticker ut vertikalt från den vanliga, horisontella styrprofilen. Tempopinnarna handlar också om aerodynamik då de hjälper cyklisten att hålla en låg, böjd position och därmed minskar området i fram och därmed även luftmotståndet.

Tempopinnarna är inte bara till för tempocyklar – de kan även placeras på vanliga racercyklar med en ”clip-on”-funktion, vilket lär bli fallet under den 18:e tempoetappen i uppförsbacke, där en lätt racercykel med tempopinnar kommer att vara ett populärt val.

Den andra sortens aerodynamiska cykel som lär dyka upp i 2016 års tour är den aerodynamiska racercykeln. Denna typ blir allt vanligare, inte bara i Grand Tours, utan bland amatörer och klubbcyklister överallt.

Trenden startades av Felt Bikes och Garmin Slipstream-teamet för ett antal år sedan och ända sedan dess har de aerodynamiska cyklarna blivit allt styvare, lättare och mer bekväma.

Felt har även fortsatt att utveckla sin Aero Road (AR)-serie och det är nu en av de mest avancerade på marknaden. Dessa cyklar har aerodynamiska ramar och framgafflar men är även betydligt lättare än sina motsvarigheter på tempoloppssidan. Geometrin påminner också mer om en normal racercykel, eftersom den tagits fram för att cyklas på som en racercykel... fast snabbare.

Slutsats

Som en följd av den galna utvecklingen av aerodynamiska kit under de senaste åren behöver man inte längre kompromissa för att få ett aerodynamiskt upplägg. Vilken cyklist som helst kan renodla utrustningen för att göra den mer aerodynamisk och snabb. Håll utkik efter fler nya aerodynamiska teknologier vid tourens start!

Kolla även in allt Tour-relaterat vi har att erbjuda här hos Wiggle, inklusive tour-guiderbloggar, Wiggle High5-videoklipp och mycket mer.