Publicerat inom Cycle

Vad är en kassett?

En kassett är en samling kuggar på din cykel. I 99.9 % av fallen så sitter den på baknavet (undantag är vanligtvis trehjulingar för tävling och handcyklar). Kassetten sitter fast i frinavet på det bakre navet och låses fast i navkroppen med en gängad låsring. Moderna racercyklar är utrustade med en kassett för 9-/10-/11-delade system.

Vad är de bra för?

Kassetter erbjuder en mängd olika växelkuggar för kedjan. Ju större antal ”tänder” (kuggar) på kassetten desto snabbare kan du trampa i branta stigningar. Ju lägre antal “tänder” på kassetten, desto längre kan du fortsätta trampa och accelerera utan att börja “spinna”. Ett stort urval av växelkuggar på din kassett ger dig alltså optimala förutsättningar för att kunna trampa så jämnt som mäjligt och få ut så mycket du bara kan av cykelturen.

Det är viktigt att underhålla kassetten om du ska kunna prestera ditt allra yttersta, precis som du tar hand om cykelns kedja. Se till att kassetten halls ren och insmord med någon av de rengöringsprodukter som finns på marknaden. Detta ser till att inte kedjan sliter på kassetten och att cyklingen går smidigt.

Hur väljer jag rätt kassett?

Utbudet av kassetter kan kännas lite överväldigande till en början. Det finns olika kombinationer av kuggar/tänder för att passa olika önskemål och terräng. Ju mindre skillnaden är mellan det största och lägsta antalet tänder, desto mindre blir “hoppet” mellan växlarna, vilket ger smidigare växling. Tänk dock på att detta också innebär att du totalt sett får färre växlar och därmed har färre passande växlar att välja mellan vid stigningar och i tuff terräng.

Kassetter för mountainbike

Kassetter för mountainbikes har större variation på kugghjulens storlek eftersom man ofta behöver cykla i väldigt skiftande terräng. När du cyklar på en plan stig och sedan rätt vad det är ska ta dig an en brant stigning så behöver du kunna göra ett rätt så stort växelbyte. För att klara av den här typen av cykling så är “hoppen” mellan kugghjulen större på kassetter för mountainbikes då de inte kräver samma smidiga växling som racercyklar gör.

10- och 11-delade kassetter, som är designade för att användas både med enkla och dubbla kedjor, är kanske den viktigaste utvecklingen inom modern mountainbiking.  De erbjuder ett stort antal växlar och smidig växling. Shimanos Dyna-Sys 10- delade system låter dig välja mellan ett växelspann på 11-32, 11-34 och 11-36 tänder. SRAMs nya  XX1 11-delade drivlina kommer med kugghjul med ett växelspann på hela 10-42 tänder som fungerar tillsammans med en enda klinga.

Kassetter för racercyklar

De flesta kassetter för racercyklar har ett kugghjul med 11, 12 eller 13 tänder som högsta växel.  Den lägre växeln har sedan vanligtvis mellan 21-32 tänder.
Majoriteten av alla racercyklar kommer med en kassett med 12-25 tänder och kombinerat med ett kompakt eller standardvevparti så passer det utmärkt för nästan all typ av cykling i plan terräng. Om du cyklar mycket i backar eller har det tufft i stigningar så är det bättre att införskaffa en kassett med 27+ tänder så att du kan använda en lägre och lättare växel och ”spinna” mer.

Se också till att din växel är kompatibel med det största kugghjulet i kassetten ifall du funderar på att byta den eftersom det ibland kan behövas en annan typ av bakväxel för att passa ihop.  För er som cyklar på plan mark hela dagarna eller är ute efter en kassett med höga växlar och tätt växelspann så är kombinationen 11-21 eller 11-23 oftast att rekommendera.

Kompatibilitet

När det gäller drivlinorna på racercyklar så är kassetterna ifrån SRAM och shimano utbytbara med varandra eftersom de har samma spann mellan kugghjulen. Däremot så kan du endast använda Campagnolos kassetter tillsammans med Campagnolos drivlinor. Det finns även andra kassetter som är kompatibla med vissa märken, exempelvis Miche.

Sist men inte minst så är det viktigt att notera att en lättare kassett kostar mer. Detta beror på att de använt lättare material vid tillverkningen och bearbetat kugghjulen mer för att förbättra prestandan och växlingsegenskaperna.

Frihjul

Ett frihjul gängas på navet och skruvsystemet är inuti själva frihjulsmekanismen.  Frihjul blir alltmer ovanliga och syns mest på nybörjarcyklar med 6-, 7- och 8-delade gruppset. Urvalet är inte särskilt omfattande och den här typen av komponent köps mest om det är fråga om att reparera. Det är sällan de köps för att uppgradera en cykel.