Publicerat inom Cycle och taggat mtb

Mountainbike-åkning anses ofta vara ett brett område och många åkare känner att det är svårt att bemästra rätt teknik.  I den här guiden har vi tagit hjälp av vår alldeles egna MTB-coach Sarah Pain för att förklara de grundläggande teknikerna som kan vara bra att kunna innan du ger dig ut på stigarna. Oavsett vilken nivå du befinner dig på kan Sarahs tips hjälpa dig att öka självförtroendet och få ut mer av tiden på din mountainbike.

Välkommen till vår MTB-skola

Om du är ny på det här med mountainbike har du kanske börjat med lite lättare stigar vid sidan av vägen och trånat efter de något svårare lederna. Det är nu det är dags att bli beroende!

Mountainbike-åkning är nog en av de sporter som ser bra mycket mer komplicerat ut än vad det egentligen behöver vara. Allt du behöver är ett par viktiga delar när det gäller utrustningen och sedan grundläggande kundskaper gällande själva cyklingen. Sedan är det bara att köra! Om du är van cyklist inom andra discipliner kommer du märka att de kunskaper du redan har räcker långt för självförtroendet, så du klarar nog mer än vad du tror.

När det kommer till utrustningen behöver du givetvis en cykel som är anpassad för terrängkörning. Det finns otaliga varianter på marknaden, men det du bör leta efter är en cykel med åtminstone dämpade framgafflar, för att du ska kunna ta dig an gupp och stenar bekvämt. Du behöver också en hjälm som sitter bra, och vi rekommenderar även vadderade shorts/tights, handskar och ett par skyddande glasögon (ifall det är lerigt eller dammigt ute). 

 

5 grundläggande mountainbike-kunskaper du bör bemästra

Dessa 5 grundläggande kunskaper är lika viktiga inom mountainbiking, oavsett om du är nybörjare eller proffs:

  • Kroppens position
  • Bromsning
  • Stigningar
  • Nedförsbackar
  • Kurvtagning

 

1. Kroppens position

Hur du placerar kroppen är väldigt viktigt, och en av de viktigaste teknikerna du bör jobba på. Det påverkar den kontakt som cykeln har med underlaget genom hjulen och du vill ha så bra position som möjligt så att du tar dig an stigen på rätt sätt.

Attackpositionen

När stigen är plan sitter du antagligen ner på sadeln, men när det blir lite guppigare och mer tekniskt så är det bättre att ha den här positionen enligt följande:

  1. Stå upp på pedalerna – så att din kroppsvikt fördelas på båda hjulen
  2. Se till att pedalerna är i samma nivå (ingen fot lägre än den andra) när du inte trampar, för att undvika att fastna i något utmed vägen.
  3. Böj armar och ben något för att lättare absorbera stötar och vibrationer.
  4. Titta framåt så långt du kan för att vara beredd på vad som kommer härnäst – antagligen den ABSOLUT viktigaste biten att hålla koll på.
  5. Var beredd på bromsen – alltid. 

Attackpositionen

 

2. Bromsning

Jag är rätt säker på att alla vet HUR man bromsar, men det gäller också att veta när man ska bromsa och inte. När du kör i terräng är det inte så pass enkelt att du bara kan bromsa när du vill. Det bästa är att öva din bromsteknik på välkända stigar som du är säker på så att du lär dig hur just dina bromsar känns och hur de beter sig.  

Här är några viktiga saker att tänka på:

  1. Ha koll på vilket reglage som styr fram- respektive bakbroms. Om du är osäker kan du gå med cykeln bredvid dig och bromsa med ett reglage i taget för att se vilket hjul som låser sig.
  2. Frambromsen är den broms som är starkast och får din cykel att stanna fortast. Om du är nybörjare är det bäst att använda båda bromsar samtidigt. Undvik att klämma åt frambromsen för hårt eftersom du kan riskera att flyga av cykeln på grund av den starka bromskraften.
  3. Undvik att bromsa för kraftigt. Kläm åt försiktigt till en början.
  4. Välj var du ska bromsa – Ett tips är att inte bromsa mitt i ett tekniskt hinder, utan bromsa före så att du tar dig an hindret i den hastighet du är bekväm med. Alternativt så bromsar du efteråt.  Ett hjul i rullning har nämligen bättre grepp än ett hjul som stannar till. 

Lär dig hur bromsarna känns

 

3. Stigningar

I attackpositionen är din vikt centrerad och hjälper både fram- och bakhjulet att få bättre grepp. När du kommer till en stigning är det därför viktigt att du justerar kroppspositionen så att du fördelar vikten jämnt mellan hjulen.

Tänk på det här:

  1. När du kommer till en uppförsbacke behöver du flytta fram kroppen något för att vikten ska fördelas jämnt och ge din cykel bättre grepp.
  2. Hur pass mycket du behöver flytta fram kroppen beror på lutningen, men om du känner framhjulet lyftas något så betyder det att du inte lutar dig tillräckligt långt fram.
  3. Det är också viktigt att du växlar ner INNAN du börjar cykla uppför.
  4. Men det viktigaste av allt är att titta framåt och fortsätta trampa hela tiden i ett jämnt tempo. 

Luta dig framåt vid uppförsbackar

 

4. Nedförsbackar

När stigen pekar nedåt är det viktigt att justera kroppens position:

  1. Flytta kroppen mer bakåt så att du inte lutar dig för mycket framåt och blir framtung.
  2. Hur pass mycket du behöver flytta vikten bakåt beror på hur pas brant backen är.
  3. Du bör inte sitta på sadeln, utan stå upp med utsträckta armar och luta dig bakåt, med pedalerna i en jämn nivå med varandra och sadeln något framför dig. Glöm heller inte att ha fingrarna på bromsen och blicken långt framför dig så att du är beredd på vad som kommer härnäst.
  4. Om du behöver bromsa för att få ner farten så se till att bromsa försiktigt och inte klämma åt handtagen för hårt. 

Förflytta vikten bakåt i nedförsbackar

 

5. Kurvtagning

Alla kan vi väl ta en kurva med vår cykel, va? Njaaaa. Kurvtagning är en av de svåraste utmaningarna och det är svårt att bemästra den rätta tekniken.

Nyckeln är att titta framåt

Det finns en gyllene regel som du bör följa om du vill lyckas med kurvtagning och det är att TITTA FRAMÅT. Det är hur enkelt som helst att lära sig, och minst lika enkelt att glömma bort, men det gör verkligen stor skillnad. När du rundar ett hörn ska du vrida på huvudet för att se vad som finns runt hörnet, och därmed rör sig dina axlar på samma gång. Detta i kombination med att du vrider på styret kommer att guida din cykel runt hörnet eller kurvan. Det kanske känns lite konstigt att titta runt hörnet till en början, men fortsätt göra det så kommer det snart att gå av sig självt. 

Titta framåt när du tar kurvor

 

Övning ger färdighet

Det som gör stor skillnad är förstås övning och åter övning. Genom att ge dig ut på cykeln och öva så kommer dessa tekniker efter ett tag att sitta i ryggmärgen. Du kommer snabbt lära dig vad som går bra och vad du behöver träna lite extra på. Bli inte besviken ifall du har problem med något utan ta det som en värdefull läxa. Tänk på vad som gick snett den gången och försök lära dig hur du kan göra det annorlunda nästa gång istället. Och glöm inte att allt kan hända när du kör mountainbike så ibland är det helt enkelt inte ditt fel. Det är också det som gör det extra roligt.

Fördelen med en coach

Förhoppningsvis har den här guiden gett dig lite tips och råd om hur du kan komma igång med mountainbiking eller förbätra din nuvarande teknik. Dock finns det inget som slår några lektioner tillsammans med en professionell coach som kan ge dig tips på plats medan du själv kör.

En coach kan ge dig personligt anpassade råd utefter din egen körning och hjälpa dig utvecklas på ett helt annat sätt. Övning ger självklart också resultat, men det är minst lika viktigt att du inte lär in dåliga vanor så att du får in rätt teknik ifrån början. Om du inte vill träna med en egen coach finns det även lokala cykelklubbar där cyklister på alla nivåer är välkomna och där du kan få hjälp och motivation att utvecklas.

Men, i slutändan är det bästa sättet att förbättra tekniken helt enkelt att hoppa på cykeln och köra!