Publicerat inom Triathlon och taggat sportnäring, protein, PowerBar

I den här guiden berättar experter ifrån PowerBar om skillnaden mellan olika proteiner och varför det är så viktigt att blanda olika typer av protein vid olika tidpunkter för att hjälpa återhätmningen.

Hur mycket protein behöver jag efter träning och vilken sort ska jag välja?

Det är tydligt att sortens protein, mängden samt vilken tid du intar det har en påverkan på underhållet och tillväxten av muskler.

Efter intensiva uthållighets- eller styrkepass så är återhämtningen högsta prioritet eftersom du vill kunna skörda framgångarna ifrån dina hårda ansträngningar.

Tiden precis efter avslutad träning så är din ämnesomsättning förhöjd och tack vare den tidigare träningsstimuleringen så påbörjas uppbyggnaden av muskelproteiner. Detta är nu intaget av rätt sort och mängd protein har en synergisk effekt eftersom det är nödvändigt att reparera skadad muskelvävnad och hjälpa till med muskeltillväxten.

För unga, friska vuxna rekommenderas ett intag på ca 20-25 gram högkvalitativt protein så snabbt som möjligt efter avslutat träningspass. Därefter är det bra att fortsätta inkludera proteinrika måltider och snacks utspritt under dagen och före sängdags. 

 

Vad räknas som högkvalitativt protein?

Proteiner består av individuella komponenter som kallas aminosyror och är sammanlänkade i kedjor. Nio av dessa aminosyror klassas som nödvändiga, vilket betyder att kroppen inte kan producera dem själv, utan behöver få is sig dem via kosten.

Högkvalitativa proteinkällor innehåller alla dessa aminosyror du behöver för att bygga upp och underhålla dina muskler.

Den vanligaste källan till högkvalitativt protein i sportnäring är mjölkprotein, inklusive vassle och kasein. Ägg är ett annat exempel. För dig som är vegan och vill åt växtbaserade proteinkällor så rekommenderar vi sojaprotein från sojabönor, eftersom det också räknas som högkvalitativt.

PowerBars proteinprodukter innehåller en mängd olika proteinkällor för att du ska kunna få i dig en så komplett blandning av aminosyror som möjligt:

PowerBar Protein Plus Proteinbars innehåller kasein-, vassle- och sojaprotein
PowerBar Recovery Sportdryck innehåller kasein-, vassle- och sojaprotein
PowerBar Protein Plus Sportdryck innehåller kasein-, vassle- och sojaprotein
PowerBar Natural Proteinbars innehåller protein från soja, jordnötter och mandlar (veganvänliga) 

Cykelguider
  • Training guides
    08 mar 2018 / Sandra Nordström
    Det är så lätt att strunta i att dricka vatten/annan vätska under vintermånaderna eftersom många antar att de lägre temperaturerna gör att man svettas mindre. Men de flesta av oss har nog känt hur mycket vi har svettats när vi har tränat på en inomhustrainer och om vi inte får i oss tillräckligt mycket vätska kommer detta att leda till vätskebrist...
    Läs inlägg0 kommentarer