Publicerat inom Cycle och taggat bristol
Image of cyclist cornering on bike

Cykelsäkerhet – se dig alltid om

Se dig om, bara se dig om, se dig om lite till och se dig om igen. Ärligt talat kan jag inte betona hur viktigt det är att se sig om. I mina ögon är det en av de viktigaste sakerna du gör när du cyklar och jag har tappat räkningen på hur många gånger jag har sett cyklister som inte gör det. Att inte vara medveten om sin omgivning när man cyklar kan jämföras med att vandra ut mitt på motorvägen och hoppas på det bästa. Visst, du klarar dig kanske utan en repa, men är det en bra idé? Nej, definitivt inte.

När jag cyklar kollar jag generellt över axeln var tionde sekund eller så. Detta kan verka överdrivet, men rätt mycket kan ändras på så kort tid, framförallt den andra trafiken på vägen. Att få in vanan av att se sig om så pass ofta tar tid, men när det väl sitter kommer du att känna dig som en vinnare – och du kommer framförallt att vara säkrare.

“Keeping your head on a constant swivel” är ett gammalt uttryck som jag har lånat från krigspiloter. Jag menar såklart inte att cykla är samma sak som att vara med i andra världskriget, men det är ett utmärkt råd. Ju medvetnare du är om vad som händer unt omkring dig, desto effektivare och säkrare kommer du att vara när du rör dig ute i trafiken. 

Sitt rakt och fortsätt trampa

Det finns en sak alla cyklister och bilister har gemensamt och det är sättet du manövrerar ute på vägen. För bilister är det ”kolla spegeln, blinka och manövrera”, för cyklister är det ”se dig om, signalera och manövrera”. Så bortsett från att kolla dig över axeln regelbundet när du rullar fram längs en raksträcka bör du också se dig om varje gång du flyttar dig inåt, utåt och när du svänger o.s.v. Jag har tappat räkningen på hur många gånger cyklister och bilister har vräkt sig ut på sidovägar eller svängt in rätt framför mig utan en aning om att jag är där. Som tur är har det aldrig lett till någon olycka, men hela incidenten hade kunnat undvikits om de helt enkelt hade sett sig om.

Hur länge bör jag kolla bakåt då? Tja, hur lång tid tar det för dig att se vad som händer bakom dig? Inte lång tid alls. Jag menar inte en supersnabb titt, utan se dig om ordentligt. Ta dock inte hela dagen på dig, det är trots att lika viktigt att se vad som händer framför dig, men oroa dig inte för att cykla in i något när du ser dig om. Känner du dig lite vinglig när du kollar bakåt? Sitt upp rakt, fortsätt trampa och luta dig inte för hårt på styret. Testa att sänka axlarna lite om du har svårt att se vad som händer bakom dig.

2 cyclists riding side by side

Ögonkontakt är superviktigt

En sista sak jag kommer att nämna när det kommer till att se sig om är mänsklig ögonkontakt. Att ta ögonkontakt är en av cyklistens bästa vapen, och detta är tvåfaldigt. Först och främst kan vi anta att bilisten som väntar på att köra ut i korsningen inte vet att vi är där om han inte har tagit ögonkontakt med oss, vi kan sedan agera därefter. När jag tränar barn eller vuxna försöker jag få dem att förstå att det sitter en människa i den där stålboxen och att ta ögonkontakt med personen kan göra underverk. Om du väntar vid ett trafikljus ta ögonkontakt med bilisten bakom dig, vänta med att svänga, ta ögonkontakt, ja du fattar.

image of 2 cyclists riding together on cobbled road

Hur mycket du än ser dig om kommer du aldrig att kunna garantera att du är säker när du cyklar på vägen, men det förbättrar verkligen chanserna. När det väl kommer till kritan kan du bara lita på hur säkert du själv beter dig ute i trafiken och att ta ögonkontakt med dina medtrafikanter förmänskligar hela samspelet mellan bilister och cyklister. Vi delar alla samma bit asfalt och vi har alla ett ansvar att använda den säkert, men du bör aldrig lita på att andra gör detta. Vi måste bete oss på ett säkert sätt själva och se oss om så att vi alltid är medvetna om vår omgivning.

 

Om författaren

Bild för Sandra Nordstrom
Sandra Nordström
Publicerad den: 27 feb 2018