Publicerat inom Cycle
bicycle tyre pressure guide

Lufttrycket du väljer för dina cykeldäck spelar stor roll när det kommer till komfort och säkerhet, vare sig du har en racercykel eller en mountainbike.

I denna guide kollar vi på hur du hittar det bästa lufttrycket för din cykelstil och förhållandena du cyklar i.

 

Betydelsen av däck med rätt lufttryck på din cykel

Däcktrycket påverkar dina däcks prestanda på två primära sätt; det påverkar greppet och det påverkar rullmotståndet.

Grepp

Ju mer ett däck kan anpassa sig efter och komma i kontakt med underlaget det rullar på, desto bättre grepp ger det. Detta betyder att ett däck som har pumpats upp för mycket och som studsar på underlaget samt endast rullar på mittdelen av däcket inte kommer att ge bra grepp. 

Rullmotstånd

Rullmotstånd är hur mycket friktion som uppstår mellan däcket och underlaget; ju högre friktion desto högre motstånd. Ett däck som inte har pumpats upp tillräckligt mycket kommer att komma i kontakt med marken för mycket och ger därför för mycket rullmotstånd. Överraskande nog ökar ett däck med för lågt lufttryck också rullmotståndet eftersom det konstant studsar på ytan i stället för att jämnt rulla längs med den. 

För att få ett så bra grepp och rullmotstånd som möjligt är det jätteviktigt att du får till rätt lufttryck i dina däck. 

 

Däck med innerslang vs. slanglösa däck

När du överväger vilket lufttryck du vill köra med måste du tänka på om din cykel har kanttrådsdäck med innerslang eller slanglösa däck.

Däck med innerslang utsätts ofta för klämpunkteringar om du kör med ett för lågt lufttryck; detta händer när en stöt eller liknande får däckets kanttråd att klämma till innerslangen och ta hål på den. Klämpunkteringar kan inte uppkomma om du kör med slanglösa däck eftersom det inte finns någon innerslang att klämma hål på.

På grund av risken för klämpunkteringar på innerslangen kan du ibland behöva köra med ett högre lufttryck än optimalt för att minska risken för punkteringar.

 

Den rätta lufttrycksguiden

Det bästa däcktrycket för din cykel beror på vilken sorts cykel du har, vilken sorts däck du har på cykeln samt hur lång du är, vilka vägförhållande du cyklar på och hur väderförhållandena är.  

 

Däcktryck för mountainbikes

Mountainbikedäck körs vanligtvis med ett lägre lufttryck än racerdäck så att däcket kan anpassa sig efter terrängen och ge extra grepp.

Mountainbikedäckens större volym betyder att de inte utsätts för klämpunkteringar lika lätt, trots att de har lägre lufttryck.  

Rekommenderat lufttryck för mountainbikedäck – cyklister på 70 kg och under: 

  • Däck med innerslang: 36 PSI (2,5 bar) fram / 38 PSI (2,6 bar) bak 
  • Slanglöst däck: 26 PSI (1,8 bar) fram / 28 PSI (1,9 bar) bak 

Justera efter vikt: 

  • Lägg till 1 PSI för varje 5 kg över 70 kg

 

Däcktryck för racercyklar

Racerdäck körs med ett högre lufttryck än mountainbikedäck för att minska rullmotståndet och risken för klämpunkteringar.

Rekommenderat lufttryck för racerdäck (25 mm) – cyklister på 70 kg och under:

  • Däck med innerslang: 90 PSI (6,2 bar) fram / 93 PSI (6,4 bar) bak 
  • Slanglöst däck: 80 PSI (5,5 bar) fram / 83 PSI (5,7 bar) bak 

Justera efter vikt: 

  • Lägg till 2 PSI för varje 5 kg över 70 kg 
  • Dra bort 2 PSI för varje 5 kg under 70 kg

 

Däcktryck för gravel- och crosscyklar

Crossdäck körs med högre lufttryck än mountainbikedäck, men lägre lufttryck än smalare racerdäck – detta ger dig den bästa blandningen av grepp och rullmotstånd. 

Rekommenderat däcktryck för crossdäck (35 mm) – cyklister på 70 kg eller under: 

  • Däck med innerslang: 48 PSI (3,3 bar) fram / 50 PSI (3,5 bar) bak 
  • Slanglösa däck: 36 PSI (2,5 bar) fram / 38 PSI (2,6 bar) bak 

Justera efter vikt: 

  • Lägg till 1 PSI för varje 5 kg över 70 kg

 

Däcktryck för hybrid- och stadscyklar

Ett hybriddäck liknar ett crossdäck när det kommer till volymen, därför är även lufttrycket liknande.

Rekommenderat lyfttryck för stadscykeldäck – cyklister på 70 kg eller under:

  • Däck med innerslang: 50 PSI (3,4 bar) fram / 55 PSI (3,8 bar) bak 
  • Slanglösa däck: 38 PSI (2,6 bar) fram / 40 PSI (2,75 bar) bak 

Justera efter vikt: 

  • Lägg till 1 PSI för varje 5 kg över 70 kg 

 

Justera däcktrycket efter blöta förhållanden

Många cyklister säger att de sänker lufttrycket när de cyklar i blöta förhållanden.  

I verkligen behöver du inte göra detta, om vi antar att du redan har rätt lufttryck för dig och din cykel vill säga. De flesta (inklusive proffscyklister) skulle trots allt inte stanna mitt under en cykelrunda för att sänka lufttrycket om himlen öppnade sig.  

Om du väljer att sänka lufttrycket i dina däck sänk det i så fall bara med 2 PSI. Mer än så kan faktiskt få däcket att sjunka in ännu mer, vilket gör att det är ostabilt ute på vägarna och stigarna. 

 

Förfina din cykling

De rekommenderade lufttrycken ovan är ganska specifika och vissa cyklister kommer säkert säga att deras cykelpump (speciellt handpumpar) aldrig kommer att vara så exakta.

De goda nyheterna är att golvpumpar och handpumpar med digitala tryckmätare börjar bli allt mer populära så att du verkligen kan få till det lufttryck du är ute efter.

Lezyne tillverkar några av de bästa cykelpumparna med digitala tryckmätare på marknaden och dessa är våra rekommendationer: