Publicerat inom Cycle och taggat mtb, däck

Så fungerar mountainbikedäck

Ett mountainbikedäck är speciellt utvecklad för terrängcykling; det har dubbar som ger fäste i mjukare underlag och bättre grepp på alla typer av underlag. Ett bra mountainbikedäck ger lågt rullmotstånd, bra grepp och ett visst mått av dämpning som förbättrar åkkänslan.

Ett mountainbikedäck har tre huvudkomponenter:

Kanttråd – Kanttråden fäster däcket på fälgen och är däckets stödjande struktur. De flesta mountainbikedäck har en kanttråd i Kevlar eller stål, Kevlar är det lättare materialet av dessa två.

Stomme – Däckets stomme består av textil som är vävd mellan däckets kanttråd.

Gummi – En gummiblandning täcker textilen och ger grepp, dämpning och hållbarhet.


Viktigt att överväga innan köp av mountainbikedäck

1) Hjulstorlek och däckbredd

Hjulstorlek: Precis som hjul kommer däck i tre olika storlekar för mountainbikes: 29 tum, 27,5 tum (650b) and 26 tum. Se till att du köper däck av rätt storlek till ditt hjulset. Tillverkaren brukar alltid ange rätt storleksuppgifter på ditt hjulset.

Däckbredd: Däckets bredd är viktig när det kommer till åkkänsla och din cykels prestanda. Ett bredare däck ger bättre stabilitet i kurvor och när du cyklar snabbt. Ett större ytområde är i kontakt med marken vilket ger bättre grepp och fäste. De bredare däcken minskar dock lerrensningen mellan däcket och ramen, och den högre friktionen påverkar hastigheten. Därför måste man kompromissa: crosscountry-åkare föredrar ofta däck med en bredd mellan 1,8-2,2 tum, medan mer aggressiva all mountain- och downhill-åkare använder däck med en bredd mellan 2,1-2,4 tum.

Obs: försäkra dig om att dina fälgar är kompatibla med den däckstorlek du tänker köpa.

Det bör noteras att bredden på olika däck kan skilja sig något mellan olika tillverkare. T.ex. kan ett 2,4-tums däck skilja något i storlek beroende på tillverkare. Det är bra att kolla recensioner av däcken för att skaffa sig ett hum om detta, och även kolla tillverkarnas beskrivning av däcken.


2) Slanglösa/UST-däck vs. icke-slanglösa

Slanglösa däck, som också kallas UST, kan användas utan en innerslang. Istället används en tätning och en fälg som är kompatibel med slanglöst. Dessa däck har ofta en något tyngre konstruktion med mer tätt gummi, vilket minskar luftförlusten och gör dem mer motståndskraftiga mot skador.

Vissa “normala” däck kan användas slanglöst med ett “konversionskit”; många tillverkare har sådana, bl.a. Stan’s No Tubes, och de gör att vissa däck med en kanttråd som är stark nog kan användas utan slang på fälgar som egentligen inte kan köras slanglöst.

          


3) Specifika fram- och bakdäck

Många tillverkare har däck som är tänkta att specifikt användas fram eller bak, men du kan ändå ha ett bakhjul fram och vice versa. Det är bara slitbanan och däckets utformning som har optimerats för användning på det tänkta hjulet.

Generellt sett har framdäcken fler dubbar med lägre profil som maximerar hastighet och kurvtagning. Ett framdäck kan också ha en bredare profil då de oftast inte har så stora problem med leruppbyggnad.

Ett bakdäck har istället fler horisontella dubbar som förbättrar greppet och gör att bakhjulet inte bara snurrar runt i blöta och leriga förhållanden. Ett bakdäck kan också vara smalare för att förbättra lerrensningen när däcket har dragit på sig mycket smuts. 

      

Bakdäck 

   

   Framdäck


Vilket däck passar min åkstil?

XC-åkning – Crosscountry-cyklister letar ofta efter däck som rullar snabbt, men mindre och smidigare dubbar samt en smalare däckbredd. Dessa däck ger bäst prestanda i förhållanden som inte är alltför krävande, som vanliga stigar och gräs. I blöta förhållanden kan det vara bra att byta till ett smalare däck för att förbättra lerrensningen, samt ett som har större dubbar som ger bättre grepp.

Trailcykling – Trailcykling kräver däck med mer grepp och hållbarhet än XC-däck. De har ofta mjukare gummiblandningar som ”greppar tag” i stenytor, och är ofta bredare för att kunna palla med mer extrem kurvtagning. 

Maxxis High Roller – Ett däck för trailcykling     

Schwalbe Racing Ralph – Ett däck för crosscountry


Vilket lufttryck ska man ha vid terrängåkning?

Digital tryckmätare

Terrängdäck är ofta märkta med en lufttryckskala, från ett minimum som stödjer en åkare av genomsnittsvikt till ett maximum. Överstig inte det maximala lufttrycket i dessa fall. Om det inte finns en sådan märkning kan du kolla in en lufttrycksskala från däcktillerkaren och bestämma själv baserat på däcket och den vikt som ska hållas uppe.


Jargong

  • Kanttråd – Ändarna på däcket som håller ihop det med fälgen.
  • Kanttrådsdäck – Ett däck där kanttråden “omfamnar” fälgen.
  • Hybrid – En pendlarcykel med egenskaper från både racercyklar och mountainbikes.
  • Kevlar – Ett syntetiskt aramidfiber-material som ger hållbarhet och flexibilitet i kanttråd och paneler som skyddar mot punktering.
  • MTB-däck – Ett däck som är specifikt framtaget för mountainbikeåkning.
  • Pyspunka – Punktering när slangen kläms mellan fälgen och ett vasst eller hårt föremål.
  • Psi – Pounds per square inch, ett mått av lufttrycket.
  • Rullmotstånd– Friktion som skapas när däcket rullar.
  • Tryckmätare – Mätare som visar däckets lufttryck i psi, så att du kan avgöra om däcket har rätt lufttryck.
  • Tpi – Threads per square inch, ett mått av däckets trådtäthet.
  • Slitbanemönster – Gummimönster på däck som är i kontakt med underlaget.
  • Tubdäck – Dessa däck används oftast under tävlingar. Tuber är fastsydda inne i däcket som sedan limmas fast på fälgen.
  • XC – Cross Country.
  • 29-tummare – 29-tums mountainbike.