Publicerat inom Cycle och taggat landsväg, cyklar

Så fungerar racercyklar

När det kommer till hastighet, stil och effektivitet är det svårt att toppa en racercykel. De har vanligtvis smala däck och stora 700c-hjul med bockstyre. Wiggles  utbud av racercyklar är lättare och snabbare än andra cykeltyper vilket gör dem till det bästa valet för många olika cykelaktiviteter. 

 

 

Racercykel för nybörjare:

Ram: Racercykelramar för nybörjare är oftast konstruerade i aluminium eller stål. Aluminium är relativt lätt, starkt och prisvärt. Stål är ett bekvämt och robust rammaterial.

Växelsystem: Växelsystemet på en racercykel för nybörjare har oftast en 8, 9 eller 10-växlad kassett på bakhjulet, och förmodligen ett kompakt vevparti.

Hjul: Hjul utan så mycket kantdjup är vanligt på racercyklar för nybörjare. En fördel med dessa hjul är att de ger bra bekvämlighet, då de har längre ekrar än ett hjul med mer kantdjup och ekrarna fungerar stötdämpande.


Vem är du? En nybörjare när det kommer till cykling eller landsvägscykling. En nybörjare eller en nystartare som vill pendla till jobbet, börja med en sport eller cykla för motionens skull och för att det är roligt.

 

Racercyklar på mellannivå:

Ram: Kolfiberramar är väldigt populära i denna kategori tack vare deras utmärkta styvhet och låga vikt. Stål- och aluminiumramar används också på cyklar på denna nivå.

Växelsystem: 10- och 11-växlade kassetter på bakhjulet är standard. Shimano 105/Ultegra, Campagnolo Centaur/Athena/Chorus och Sram Rival/Force är några väldigt populära komponentset i denna kategori.

Hjul: Man ser ofta hjul på nybörjar- och mellannivå på dessa cyklar. Märken som Shimano, Mavic, Fulcrum, och Campagnolo är populära hjulmärken i denna kategori.


Vem är du? En som gärna cyklar långt på helgerna. En sportig åkare som ibland sitter på internetforum för att diskutera träningsmetoder och få råd om utrustning. 

 

Racercyklar på avancerad nivå:

Ram: Kolfiber är det mest populära rammaterialet för avancerade racercyklar. Sättet som kolfibret är upplagt på är en viktig del i tillverkningsprocessen och ger ramen sitt karaktäristiska utseende.

Växelsystem: Kolla efter Shimano Ultegra/Dura-Ace, Campagnolo Chorus/Record/Super record och Sram Force/Red. Digitalt växelreglage, som Di2/EPS, finns också tillgängligt.

Hjul: Hjul med rejält fälgdjup (aero) blir här vanligt, i denna kategori erbjuds väldigt lätta hjul för minimalt motstånd.


Vem är du? Du är en erfaren cyklist som sätter mål för både träning och tävling, kanske tar du också med din cykel på en semester i Alperna. Du vet skillnaden mellan SIS och SLR.

 

Vilka material är racercyklar gjorda av?

Kolfiber: Detta material är väldigt lätt och styvt. Faktumet att det inte är en metall ger stora fördelar när man använder kolfiber för att bygga cyklar. Materialet kan formas aerodynamiskt och förfinas för ökat styvhet och styrka.

Stål: Ett traditionellt och populärt material för cykelbygge. Stålramar är kända för att vara bekväma, starka och tåliga. Stål är också enkelt att laga, bucklor kan repareras.

Titan: Cykelramar i titan är väldigt lätta och är, precis som stålramar, bekväma att cykla på.

Aluminium: Detta material är väldigt styvt, lätt och starkt. Cyklar i aluminium sägs ha utmärkt kraftöverföring och styvhet.

 

Vilken typ av cykling kan jag ägna mig åt med en racercykel?

Racercyklar: Geometrin på racercyklar är utvecklade för att vara effektiva på landsväg, vilket kan kännas ovant i början i jämförelse med den mer upprätta position man sitter i på pendlingscyklar och mountainbikes. I den dyrare prisklassen brukar dessa cyklar vara väldigt lätta eller väldigt aerodynamiska, eller båda delarna.

 


Tempocyklar: Tempo- och triathloncyklar är byggda för att vara snabba. Då tempolopp och cykeldelen av ett triathlon sällan bjuder på särskilt kuperad terräng kan dessa cyklar väga något mer än racercyklar och cyklistens position är optimerad för att minimera vindmotstånd.

 


Touringcyklar: Touringcyklar liknar racercyklar men har generellt en mer avslappnad geometri som gör länge åkturer bekvämare. Ramarna är ofta utvecklade så att man kan sätta på stänkskydd och cykelväskor.

 

 Cykeljargong

Legering: Legering är en blandning av två eller fler material, åtminstone ett av dem är en metall.
Kullager: Kullager låter något snurra/rotera fritt och enkelt.
Vevlager: Vevlagret sitter i vevlagerskålen på cykeln.
Vevlagerskål: I vevlagerskålen sitter vevlagret, det är också där övre bakgaffeln, underröret och sadelröret förenas.
Bromshandtag: Detta är de handtag som sitter på styret och används för att stanna eller sakta ner cykeln.
Bromsvajer: Bromsvajersystemet har två delar, den yttre och den inre vajern.
Kolfiber: Kolfiber är ett material med en väldigt hög styrka-vikt ratio och är perfekt att använda till cykelramar och komponenter.
Cantileverbromsar: De är utvecklade så att de ska fungera symmetriskt med varandra, så de når fälgväggarna samtidigt.
Kassett: Kassetten är den grupp av drev som är fästa på det räfflade frinavet på bakhjulet.
Kedja: Kedjan överför kraften från klingan till cykelns bakre hjul.
Krommolybden: Ett typ av stål som innehåller krom och molybden. Ett annat namn som ibland används är stål 4130.
CX: CX är en förkortning för cykelcross.
Skivbromsar: Skivbromsar består av  en metallskiva som är fäst i hjulets nav. Den kan styras antingen av hydraulvätska eller en vajer.
Bockstyre: Bockstyre används främst på racer och – bancyklar.
Nybörjare: Denna term används ofta om nya åkare som vill köpa sin första cykel.
Gaffel: Gafflarna sitter ihop med styrstammen och själva styret och gör att du kan vrida framhjulet och balansera cykeln.
Ram: Cykelramen är cykelns huvuddel och består av ramrören. Hjulen och andra komponenter är fästa i ramen.
Frinav: Frinavet är en komponent i det bakre navet. Det har en inbyggd spärrmekanism som gör att man kan rulla utan att pedalerna rör sig.
Växelvajer: Växelvajern går från växelspaken till den motsvarande växeln.
Växelspak: Växelspaken kallas ofta bara växel, och gör att man kan byta växel.
Styre: Styret är en komponent i ett stycke som är fäst i cykelns styrstam. Styrets främsta uppgift är att styra cykeln.
Styrlager: Styrlagret är en komponent i många delar som sitter på cykelns styrrör.
Nav (främre och bakre): Naven på en cykel är mittendelen av hjulet.
MTB: MTB är en förkortning för mountainbike.
Bakdämpare: Detta är en mekanisk komponent vars uppgift är att vara stötdämpande och minska nedslaget vid cykelns bakhjul. Finns ofta på mountainbikes.
Fälgar: Fälgarna är de helt runda cirklarna som däcken fästs vid.
Stål: Stål är en legering. Det tillverkas genom att blanda järn och andra material.
Dämpargaffel: Den här typen av cykelgaffel har en dämpare eller annan enhet som kan ta emot stötar.
Ekrar: Ekrarna förenar naven med fälgarna.
Sadel: Cykelsadeln är den mest intima kontaktytan på en cykel. Den är fäst i sadelstolpen med hjälp av sadelrälsarna.
Sadelstolpe: Sadelstolpen är en avtagbar förlänging som sätts fast i ramens sadelrör.
Drev: Drev är ett annat namn för de enskilda kuggarna på en kassett eller ett frinav.
Gaffelrör: Gaffelröret är den övre delen av av cykelns gafflar.
Styrstam: Styrstammen är det som länkar styret till gaffelröret.
Koniskt styrrör: Diametern på dessa rör är större nertill än upptill.
Tumväxlare: Tumväxlare är enkla växelspakar som var väldigt vanliga på mountainbikes.
Däck: Däck sitter på fälgarnas yttre delar.
Bakväxel: Denna flyttar kedjan från ett drev till ett annat, medan kedjan hålls spänd.
Framväxel: Framväxeln är till för att flytta kedjan i sidled för att möjliggöra skiftningar mellan klingorna.
Överrör: Det sammanhängande röret från sadelsröret till toppen av styrröret.
Styrrör: I styrröret finns styrlagret och gaffelröret.
Diagonalrör: Diagonalröret sammanfogar den nedre delen av huvudröret med den vevlagerskålen.
Sadelrör: Det är sadelröret man sätter i sadelstolpen.
Bakgaffel: Dessa går ut från vevlagerskålen bakåt där de möter gaffeländarna.
Övre bakgaffel: Dessa sammanfogar toppen av sadelröret med gaffeländarna.