Publicerat inom Cycle

Trainers

Trainers är en statisk motståndsplattform, du fäster din cykels bakhjul till enheten så att du sedan kan skapa känslan och motståndet som du får när du cyklar utomhus, men istället är du i ditt hems bekvämlighet!

En trainer ger cyklister ett utmärkt alternativ till att träna utomhus i regn, mörker och kyla. Genom att kunna träna inomhus kan du hålla dig i form och genomföra strukturerade träningspass utan att behöva oroa dig för isiga eller blöta vägar.

En trainer är också perfekt om du har kort om tid: du kan snabbt få till ett produktivt träningspass då du slipper bylsa på dig och ge dig ut på vägarna.

Vilka typer av trainers finns det?

Trainers skiljer sig i vilken typ av motstånd de använder. Det är motståndet som ger ”känslan” till trainern och som gör att du kan strukturera ditt träningpass då du kan sänka och höja motståndet för att efterlikna sluttningar och backar under en cykeltur hutomhus.

Det finns fyra olika typer av motstånd:

Magnetiskt
Magnetiska trainers använder kraften från ett magnetfält. Bakhjulet sitter mot rollern och motsåndet från den magnetiska enheten skapar rullmotstånd för bakhjulet. De flesta magnetiska trainers kan öka den magnetiska styrkan för att variera motståndet, detta sker via ett reglage som du oftast kan fästa på styret.

 

Vätska
Motståndet i ett vätskebaserat system skapas av en propeller som snurrar i en vätskefylld kammare- Man kan ofta känna igen en vätskebaserad trainer på kylflänsarna på vätskekammaren. De ger ett stadigare motstånd än magnetiska system, och du ändrar motstånd genom att byta växel på cykeln istället för via ett externt reglage som på magnetiska trainers.

 

Virtual Reality
Med dessa trainers kan du koppla upp dig mot en dator så att du kan cykla banor och även tävla mot människor från hela världen! Motståndet kontrolleras av datorn, som synkar med trainern och ser till att motståndet matchar den väg du cyklar på. Smarta grejor! 

 

Luft
Fläkt/vind-trainers har ett rykte om att låta förfärligt mycket och blir allt mindre populära. Blad snurrar i luften och skapar på så sätt motsåndet. I likhet met vätskebaserade trainers ändrar du motstånd genom att byta växel på cykeln.

        

 

Direct Drive

Den senaste inom trainers är Direct Drive-teknologin. Du tar bort bakhjulet och sätter cykelns bakdel på trainern. Systemet kräver att du fäster en kassett till trainern, men du behöver istället inte oroa dig för att slita ut dina bra däck, eller byta till ett hjul med ”trainerspecifikt” däck (se nedan). Detta system ökar stabilitetet på plattformen och är även märkbart tystare, då du inte har ett hjul som snurrar.

Ram och monteringssystem

Det är viktigt att överväga ramens design och monteringssystemet när du står i begrepp att köpa en trainer. En trainer är ett utmärkt hjälpmedel vid uppvärmning inför ett lopp, t.ex. ett tempolopp, så det kan vara önskvärt att den är portabel. Om detta är intressant för dig bör du kolla efter trainers med vikbara ramar (Direct Drive-system är sällan vikbara).

Hjulets montering är också en viktig faktor. De flesta trainers kommer med en stark snabbkopplingsmekanism som du kan använda istället för den vanliga kopplingen. Trainern fästs sedan på kopplingen för att säkert låsa fast hjulet. Det enda systemet som inte fungerar på detta vis är Direct Drive, där cykelns bakre dropouts fästs direkt på trainern.

Kompatibilitet

Många frågor kring ett trainerköp kretsar kring detta, men du behöver inte vara så orolig. I princip alla racercyklar kan användas med en trainers, så länge du använder den medföljande kopplingen på bakhjulet. Även de flesta mountainbikes kan användas med en trainer om du fäster ett smalt däck på bakhjulet, annars kan det bli väldigt högljutt och obekvämt. Den enda typen av cykel som vanligen inte kan användas med en trainer är BMX-cyklar. Oavsett vilken cykel du använder, se till att pumpa upp däcken ordentligt (60 psi) och använd ett bakdäck med slick-mönster. Då är du redo för träning!

Accessoarer

Träningsmatta
Dessa minskar ljud och vibrationer och ökar stabiliteten vid trainerns bas. De fångar också upp de oundvikliga svettdropparna som faller ner när du jobbar hårt och inte har vinden som hjälp för att kyla ner dig.

Framhjulsstöd
En trainer höjer bakhjulet några centimeter från marken. På grund av detta är det viktigt att också höja framhjulet så att du inte sitter framåtlutad på cykeln. Ett framhjulsstöd är lösningen, det ser till att framhjulet är på samma nivå som bakhjulet.

 

Träningsdäck
När bakhjulet snurrar på trainern skapas mycket tryck och friktion på däcket. På grund av detta kan överhettning och däckslitage vara ett stort problem. Specifika träningsdäck tillverkade av hållbara gummiblandningar minskar risken för detta, och gör att du undviker skador på dina dyra racerdäck i onödan.

Media
Det kan bli lite monotont att använda en trainer, men på Wiggle har vi ett stort utbud av DVD:er som kan förhöja träningsupplevelsen. Det kan vara strukturerade träningspass med råd och planer, eller så kan det vara klipp från tidigare lopp som håller dig engagerad under din träning. Sätt på en DVD och kör igång!