Publicerat inom Cycle och taggat recension, däck, landsväg
Challenge strada open tubular tyres review

Challenge är kända för att tillverka slitstarka däck av hög kvalitet i alla format (kanttrådsdäck, tubdäck och öppna tubdäck) och för flera olika discipliner inom cyklingen. I den här recensionen kommer jag att berätta mer om de öppna tubdäcken Strada som jag köpte nyligen och använder under min höst- och vintersäsong.

Vad är då ett öppet tubdäck för något

Innan vi går in på detaljerna så undrar du kanske vad ett öppet tubdäck är för något. Man kan säga lite enkelt att ett öppet tubdäck är som ett kanttrådsdäck som monteras på fälgen på exakt samma sätt som ett kanttrådsdäck. Skillnaden ligger i själva tillverkningsprocessen. tillverkas för hand, precis som tubdäcken ifrån Challenge, vilket gör att de blir mer följsamma och uppnår en hög kvalitet, samtidigt som du får en mer njutbar cykelupplevelse. Det här påverkar givetvis däckens kvalitet, komfort men också priset

Challenge Strada fitted to my Black Inc Thirty rear wheel

Min tid med Strada

Jag har använt dessa däck i ca 2-3 månader nu och jag måste säga att prestandan är enastående. Jag har utsatt de stackars däcken för en hel del på sistone i och med det ihållande regnandet och de dåliga vägar som jag kört på. Oavsett vad jag har ställt i deras väg har de dock klarat det galant.

Jag valde att köra med svarta sidoväggar eftersom höst- och vintercykling innebär regn, smuts och lera i stora lass. De finns även i beige men såhär års skulle de bara bli jättesmutsiga så att jag skulle ha behövt tvätta dem efter varenda tur. Grepp är en annan sak som är viktig såhär års, särskilt på våta vägar. Strada-däcken ger ett utmärkt grepp inte bara på raksträckorna utan även vid kurvtagning. Till och med när jag stått upp och cyklat i branta backar så har greppet varit kanon!

Complete tread coverage

Komplett skydd över slitbanan

En annan fiffig grej hos de här däcken är slitbanans skydd. Slitbanan omsluter en stor del av däcket vilket innebär att du har mer gummi som får kontakt med underlaget och därmed får bättre grepp och komfort. Jag har en annan uppsättning däck på 25c (Continental), men däcken från Challenge är större när de väl är pumpade (28 mm breda). Jag har dessutom endast haft en enda punktering hittills och den berodde på att jag körde rakt på en tagg från en buske där någon klippt häcken. Så det var väl mest dålig timing ifrån min sida kan man säga. Men med tanke på hur pass mycket jag har cyklat så är jag riktigt imponerad över hur få punkteringar jag faktiskt haft. Slutligen så visar däcken inte heller några tecken på att börja bli utslitna, med skåror eller sprickor. 

Komfort

De här däcken har en stomme på 300TPI av vulkaniserat gummi vilken är en kombination som gör dem väldigt följsamma. När de är lagom pumpade (omkring 100psi) så rullar de kanonbra över asfalten med lågt rullmotstånd och ger en otrolig komfort. Som du kan se på bilden ovan så har däcket svarta sidoväggar och en slitbana som täcker större delen av däcket så att du får bättre grepp. 

Skyddar mot punkteringar men eliminerar dem inte

Strada eliminerar inte risken för punkteringar helt, men har ett punkteringsskyddande lager som fått namnet PPS. Den lyckades inte hindra den där nedrans taggen att borra sig in i mitt däck men om du visste vilka vägar jag brukar köra på så skulle du förstå hur pass bra detta PPS-system faktiskt fungerar.  Det är en kombination av lätt, vävt material som placerats mellan gummit och stommen. Än så länge har det skyddat bra, men är som sagt inte helt 100 % säkert. Om du vill ha däck som eliminerar punkteringsrisken helt så bör du välja solida däck. 

Montering

Så fort du tar ut däcken ur förpackningen så känner du hur gott gummit doftar och vilken hög kvalitet det är på stommen. Det var lite knepigt att få dit däcken första gången och det tog mig bra mycket längre än det brukar, men när du väl fått på däcken så är det värt mödan. Det roliga är att jag bävade för att ta av däcket när jag fick punkteringen för jag trodde det skulle vara en hemsk upplevelse, men till min glada överraskning så gled däcket av hur enkelt som helst! Likadant var det när jag skulle sätta dit det igen, så däcket töjer sig nog lite under användningen verkar det som. Det kan vara skönt att veta inför framtiden vid eventuella punkteringar eller om man vill båda däcken till en ny uppsättning hjul. Själv flyttade jag över mina däck ifrån mina Black inc.-hjul till mina Cosine-hjul som du kan se nedan.

Tyres living up to the ‘Challenge’ of bike riding

Sammanfattning

Jag ger Strada ett högt betyg av många anledningar (som du sett här ovan) och i jämförelse med vanliga vikbara kanttrådsdäck så erbjuder de en mcyket bättre känsla och komfort. Den bredare däckprofilen efter att du pumpat däcken innebär också att du får en större kontaktyta mot underlaget så att du får bättre grepp, något som är extra viktigt under höst och vinter.

Detta är helt enkelt ett enastående par däck och du borde verkligen hålla ett öga både på märket och modellen nästa gång du letar efter däck inför vintersäsongen.