Publicerat inom Cycle

Låt oss introducera kaffet från TrueStart

TrueStart är framtaget av triathleter och är det enda kaffet i världen som tagits fram enbart för att hjälpa dig prestera bättre inom sport. Det är en ren kaffeblandning utan konstgjorda tillsatser, men det som verkligen gör det unikt är att det levererar en särskild mängd koffein per portion.

TrueStart består av frystorkade Arabica-bönor från Colombia, likt många andra populära kaffesorter. Skillnaden är att TrueStart håller koll på koffeinmängden i sina bönor, vilket betyder att koffeinmängden alltid är konstant. Detta kan jämföras med vanliga kaffesorter där koffeinmängden kan variera mellan alltifrån 10 mg och 350 mg. 

 

Vilka är fördelarna med att kontrollera koffeinmängden? 

Så, varför bör du ha koll på ditt koffeinintag?

Koffein har många fördelar. Det mobiliserar dina fettreserver så att du kan träna hårdare under längre tid. Dessutom skärper det ditt fokus och ditt psyke. Efter träning har koffein visat sig öka musklernas absorbering av glykogen, vilket gör att du återhämtar dig snabbare.

MEN – för mycket koffein (som vanligt kaffe kan innehålla) kan orsaka tråkiga biverkningar såsom darrningar och huvudvärk. I värre fall kan det leda till magont, uttorkning och andra värre åkommor.

Det är därför det är så viktigt att kontrollera koffeinintaget.

 

Hur ska man utnyttja koffein för att prestera bättre?

Koffein är en utmärkt ergogenisk hjälp. Det har många positiva effekter på din prestationsförmåga såsom förbättrat mentalt fokus, ökad uthållighet och lägre nivåer av upplevd fysisk ansträngning. Av den anledningen har fysiologiska studier visat att koffein är väldigt bra när det gäller att öka kraften och prestandan i tempolopp exemplevis. Det är perfekt för dig som behöver det där lilla extra när du cyklar. Dessutom hjälper koffeinet till att återställa glykogennivåerna efter träning så att du återhämtar dig snabbare och är redo för nästa träningspass på nolltid.

 

Hur mycket koffein bör man inta? 

Alla är olika. Därför rekommenderar TrueStart att du testar dig fram för att se vad som fungerar bäst för den egna kroppen. TrueStart ger dig kontrollen över ditt koffeinintag genom att alltid leverera 95 mg koffein per skopa. Maxrekommendationen per dag är 400 mg (200 mg för gravida eller ammande kvinnor). När det gäller sportutövning brukar man säga att 2-3 mg per kilo kroppsvikt är en bra fingervisning. 

 

Vad är skillnaden mellan koffeinet i energidrycker och koffeinet i TrueStart?

Energidrycker innehåller syntetiskt koffein som når blodflödet snabbare. Dock får det dig också att dippa snabbare, ofta mitt under träningen. Dessutom innehåller energidrycker mycket socker och andra ingredienser. TrueStart innehåller helt naturligt koffein, vilket betyder att det tas upp långsamt av kroppen och du slipper få en dipp direkt efteråt. Det är väldigt viktigt när du ska genomföra långa uthållighetspass.

 

När bör man inta sitt koffein vid träning? 

TrueStart understryker att deras kaffe kan användas under hela träningsprocessen:

  • Före – TrueStart är perfekt att dricka före träning för att bli på alerten. Klara. Färdiga. Gå!
  • Under – Ett uppfriskande alternativ till annan sportnäring. Blanda ut med kallt vatten för en svalkande dryck.
  • Efter – Njut av en varm kopp TrueStart efter träningen eller läg till några skopor i din proteinshake för att hjälpa musklerna återhämta sig.

 

Vi frågade också proffscyklisten Dan Bigham hur han använder TrueStart i sin träningsrutin…

"Jag använder TrueStart av en mängd olika anledningar. Främst använder jag det när jag kör intervaller, antingen på landsväg eller hemma på trainern. Jag tar då en exakt skopa på 5 gram för att få i mig de 3 mg koffein som rekommenderas enligt omfattande labbtester. Jag föredrar att dricka det svart för att få en skarpare smak. Koffeinet ger mig det där lilla extra som behövs för att nå de mål som min tränare satt upp för mig. Utan TrueStart vet jag att jag skulle behöva kämpa mer.

TrueStart är en viktig del av mina tävlingsförberedelser. På tävlingsdagens morgon gör jag iordning en flaska med 10 gram Truestart i för att se till att jag får i mig det jag behöver. Jag brukar inte njuta av mat och dryck särskilt länge, så 30 min innan startskottet går häller jag i mig kaffet och börjar värma upp helt enkelt. För mig är kaffe mycket enklare att få i sig än en sötsliskig koffeindryck eller flera koffeingels. Särskilt om vädret är lite ruggigt är det gott med en varm kopp innan man börjar tävla.

Jag använder också TrueStart för att orka mer på träning när jag fastar. Det finns en mängd olika fördelar med att träna på fastande mage men det minskar glykogennivåerna och gör att du blir lite långsammare. Studier har visat att om du får i dig en medelhög mängd av koffein (150-200 mg) före träning så kan du mildra denna effekt och orka prestera mer. Kvalitetsträning är superviktigt för mig – därför väljer jag TrueStart Performance Kaffe med optimal mängd koffein!"