Publicerat inom Triathlon och taggat vätska

Vad räknas som en bra vätskebalans?

Människokroppen består av 60 % vatten, så det är knappast en överraskning att det är viktigt att fylla på med vätska när man tränar och rör på sig. En minskning i kroppsmassa på 2-3 % via svettning kan påverka din koncentration och muskelkraft avsevärt och kan faktiskt leda till allvarliga komplikationer.

Det kan låta enkelt att bibehålla rätt vätskebalans, särskilt eftersom många tror att det räcker att bara dricka vatten, men det stämmer inte. När du tränar så förlorar kroppen inte bara vatten utan även viktiga salter och mineraler. Om du inte fyller på med samma ämnen så blir du snabbt uttorkad. Eftersom vatten inte innehåller elektrolyter i sig så behöver din kropp något annat som kan fylla på med salt och mineraler. Det är här som vätsketabletter såsom de från O.R.S. kommer in i bilden! Genom att lägga till 1-2 tabletter per 500 ml vatten du dricker så får du inte bara i dig vatten, utan allt salt du gjort av med när du svettats också.  

Hur mycket behöver jag dricka innan evenemanget?

Folk underskattar ofta vikten av att dricka ordentligt även före en tävling. Den mängd man behöver dricka varierar givetvis från person till person och faktorer såsom kön, vikt och kost bör tas i beaktande. Men i regel kan man säga att man bör dricka omkring 500 ml sportdryck under de 2 timmarna precis före start för att se till att vätskebalansen är på topp. 

Hur mycket behöver jag dricka under evenemanget?

Proffsen har ett helt team med specialister som håller koll på deras vätskenivåer under tävling och träning, men för oss andra är det inte alltid så lätt att veta hur mycket behöver. Så hur kan vi räkna ut det?

O.R.S har tagit fram en vätskekalkylator för Android och Apple och den är gratis att ladda ner. Appen tar hänsyn till faktorer såsom vilken sport du ägnar dig åt, varaktighet, intensitet, väderförhållanden, kroppsvikt, hur mycket du svettas samt vilken färg det är på ditt urin. Med hjälp av en vetnskapligt framtagen formula så kan denna app ge dig en fingervisning om hur mycket du behöver dricka när du är aktiv. 

 

Kan man dricka för mycket?

En fråga som atleter ofta ställer är ”kan jag dricka för mycket?” Även om det inte händer så ofta så kan för stort vätskeintag leda till problem såsom magont och även späda ut mängden natrium i kroppen. En annan fördel med vätsketabletterna från O.R.S är att de innehåller en liten mängd natirum och därmed minskar risken för komplikationer ifall du skulle dricka för mycket. Det viktigaste är dock att lyssna på kroppens signaler – törstmekanismen är det enklaste sättet att få reda på om du behöver dricka mer. 

Bör jag endast dricka vatten?

Även om det förstås är viktigt att dricka vatten så innehåller det inte de viktiga elektrolyter och det salt som behövs efter att du svettats. Genom att tillsätta vätsketabletter, som de från O.R.S, i vattnet så får du rätt balans av vatten och elektrolyter – precis vad kroppen behöver! Det extra saltet gör även att vattnet tas upp snabbare av kroppen, vilket innebär att du återfår vätskebalansen snabbare och effektivare. 

Hur O.R.S kan hjälpa dig upprätthålla en bra vätskebalans

Vätsketabletterna från O.R.S består av en vetenskapligt framtagen formula av glukos, elektrolyter och mineraler som, utblandade i vatten, hjälper dig att upprätthålla en god vätskebalans. De passar utmärkt för atleter (både proffs och amatörer) och finns i 3 goda och uppfriskande smaker – citron, svarta vinbär och jordgubb. De är förpackade i behändiga rör med antingen 12 eller 24 tabletter så att de ska vara enkla att ta med sig till träningen. Du behöver bara släppa ner 1-2 tabletter i 500 ml vatten och vänta på att de ska lösa upp sig.

Till skillnad mot många andra vätsketabletter så är de inte kolsyrade och har låg socker- och kalorimängd. De passar folk med olika kostvanor, såsom vegetarianer, veganer och de som äter Halal.

Intag av dessa vätsketabletter har visat sig ha stora fördelar vid träning. Genom att dricka ordentligt så reglerars både kroppstemperaturen och pulsen mer effektivt, vilket i sin tur gör att du inte riskerar allvarliga komplikationer. Dina muskler påfrestas vid träning och studier har visat att vätsketabletterna från O.R.S minskar risken för kramp, muskeltrötthet och ledvärk avsevärt. Men de påverkar inte bara det fysiska positivt, utan har även fördelar när det gäller den mentala biten. Du kan koncentrera dig bättre och signalerna från hjärnan till musklerna går fram snabbare. Det gör att du kan prestera bättre under längre tid.

Betyg från Wiggles egna medarbetare 

Tim Wiggins (Cyklist i Team Wiggle): "Vätsketabletterna från O.R.S är några av de godaste vätsketabletterna jag har smakat. De har en riktigt slät konsistens och känns inte syrliga eller bubbliga som många andra märken. De har även visat sig minska risken för kramp och utmattning under långa, varma lopp”.

Cykelguider
  • Training guides
    08 mar 2018 / Sandra Nordström
    Det är så lätt att strunta i att dricka vatten/annan vätska under vintermånaderna eftersom många antar att de lägre temperaturerna gör att man svettas mindre. Men de flesta av oss har nog känt hur mycket vi har svettats när vi har tränat på en inomhustrainer och om vi inte får i oss tillräckligt mycket vätska kommer detta att leda till vätskebrist...
    Läs inlägg0 kommentarer