Publicerat inom Run
image of man trail running

Terränglöpning är något som passar alla, oavsett om man brukar springa långa eller korta distanser och gillar att hålla sig på plan mark eller i kuperad terräng. Du springer helt enkelt så långt (eller kort) som du vill. Till och med tävlingarna inom terränglöpning sträcker sig mellan alltifrån 3 km till 100 km. Vi har samarbetat med proffsen hos Gore Running Wear för att ge dig lite tips på hur du kan börja.

Låt kroppen anpassa sig först

Det första du kommer märka när du börjar med terränglöpning är att du behöver vänja dig vid att placera fötterna på ojämnt underlag. Du måste också skynda på stegen lite för att hänga med i det varierande landskapet med rötter, stenar och hål som naturen har att erbjuda. Dock är det viktigt att du inte stressar eller pressar dig själv för hårt i början eftersom fötterna behöver vänja sig vid de nya rörelserna.

Vi rekommenderar att du slänger in några enkla stärkande och stretchande övningar i träningen för att stärka ben och fötter och undvika skador. Några bra övningar är bland annat squats och stående vadövningar. Gå dessutom igenom hela kroppen då och då för att känna över hur du mår. Hur rör sig armarna? Hur känns det under foten? Hur är min andning? Hur mår jag? Det hjälper dig att lokalisera områden där det känns obekvämt men också upptäcka områden där allting känns riktigt bra.

Spring med självförtroende

Oavsett om du väljer att springa på grusvägar, fält eller i bergsmiljö är det absolut avgörande att ha ett par skor som sitter bra och har bra grepp på yttersulan. Om skorna har en stark och hållbar mönstrad yttersula ger det dig bättre självförtroende när du springer så att du kan placera foten rätt.  Det betyder också att du kommer kunna springa fortare eftersom du sätter ned foten utan att tveka vid varje steg.

Wiggle erbjuder ett brett utbud av terränglöparskor. Det innebär att du har stor chans att hitta ett par löparskor som passar just dig och dina behov.

Öka träningen gradvis

Terränglöpning är känt för att vara tufft av en anledning: att springa 1 km i terräng är helt enkelt jobbigare än att springa 1 km på vanlig asfalt. Försök att inte gå ut för hårt de första veckorna. Detta kan innebära att du får lämna egot hemma och inte springa så fort eller långt som du normalt skulle göra på asfalt. Men oroa dig inte, om du har tänkt att öka distansen och intensiteten gradvis kommer det inte ta så lång tid att bli bättre.

Till en början rekommenderar vi att du hittar en något sluttande terräng som du kan gå uppför utan att bli andfådd i. Försök sedan att springa uppför den och vänj dig vid den lutningen innan du testar brantare och svårare terräng samt längre distanser. Du kan till och med köra intervallträning där du springer uppför och går nedför. Det är bara att du repeterar den övningen och gör den svårare allteftersom du känner dig duktigare. Genom att öka träningen såhär gradvis undviker du skador och bygger en god grundstyrka och kondition.

Anta utmaningen i varierande väderförhållanden

Terränglöpare är härdade personer och även om de oftast ger sig ut oavsett väder har ändå vädrets makter inflytande på själva prestationen. Visst, vanlig löpning på asfalt är också utsatt för väder och vind, men ute i terrängen kommer du märka att vädret påverkar mer. Detta innebär att du behöver vara mer medveten om vädret och anpassa skorna därefter. Dessutom är det också bra att ha vind- och vattentäta kläder så att du kan springa mer bekvämt.

Om du inte ännu har kommit in i terränglöparmentaliteten måste vi bara slå ett slag för löpning i alla väder. En löprunda i regnrusk kan hjälpa ditt personbästa minst lika mycket som en runda i perfekta väderförhållanden. Det handlar om att utveckla en mental tuffhet som hjälper dig fortsätta även när den känns som mest tungt. Dessutom hjälper det dig att vara mer konsekvent i din träning eftersom det finns mindre risk att du missar ett träningstillfälle.

Lägg ursäkterna på hyllan!

Terränglöpning är en ny utmaning så det är förståeligt om du är lite nervös, men det är bara att ta klivet rakt ut helt enkelt och ge dig in i det. Du har ingenting att förlora på att ge det en chans. Förutom ett par riktigt bra terränglöparskor kan du börja med dina vanliga löparkläder och rätt inställning helt enkelt.

När du väl har insett att terränglöpning är din grej kan du gå vidare till mer avancerad och specifik utrustning. Om du vet med dig att du kommer vara ute i regn, vind eller gassande solsken gäller det att hitta kläder och accessoarer som håller dig bekväm under löprundan. Det handlar om vind- och vattentäta jackor/tröjor med fickor för sportnäring, vätskesystem, GPS-klockor, ja allt du kan tänka dig. Bara fantasin sätter stopp!

Vi tycker givetvis att du ska kolla in utbudet från Gore Running Wear. Även om du inte har hört talas om detta märke förut är vi rätt övertygade om att du någon gång tagit del av deras fiffiga teknologier. Gore-Tex-brickan på dina bekväma fritidskläder? Ja den är från Gore såklart!

 

Cykelguider
  • Training guides
    08 mar 2018 / Sandra Nordström
    Det är så lätt att strunta i att dricka vatten/annan vätska under vintermånaderna eftersom många antar att de lägre temperaturerna gör att man svettas mindre. Men de flesta av oss har nog känt hur mycket vi har svettats när vi har tränat på en inomhustrainer och om vi inte får i oss tillräckligt mycket vätska kommer detta att leda till vätskebrist...
    Läs inlägg0 kommentarer