Publicerat inom Cycle och taggat lights-group-test-winter
Exposure TraceR/Sirius MK4 lights review

Efterhand som vintern kryper sig på rullar heltidsanställda runt om i landet in på jobbet innan solen har gått upp och lämnar igen efter solen har gått ner. För pendlare betyder detta att de måste ha ett par bra lysen som gör pendlingen lite lättare! Innan jag jobbade på Wiggle använde jag ofta de billigaste lysena jag kunde hitta och de gick ofta sönder mitt under cykelrundan till/från jobbet. Framförallt de gav definitivt inte ifrån sig tillräckligt mycket ljus.

Inför detta test fick jag ett par fantastiska Exposure-lysen som är ämnade för landsvägscyklister och pendlare, vilket passar mig trots att jag spenderar mestadels av tiden ute i terrängen på min crosscykel. 80 % av vägen till jobbet består av väl upplysta cykelvägar/gator och 20 % består av tysta grusvägar utan belysning som jag kämpar mig fram längs med på min pålitliga Raleigh-stålcykel från 80-talet, som nyligen gjorts om till singlespeed.

Exposure TraceR Baklyse

Det första lyset jag vill nämna är Exposure TraceR - Baklyse. Det har en ljusstyrka på 75 lumen, vilket inte är enormt mycket, men för ett baklyse för pendling är det mer än nog. Det kommer med 3 olika inställningar för ljusstyrkan och två olika lägen – fast eller pulserande. I vanliga fall använder jag det pulserande läget eftersom det drar åt sig mer uppmärksamhet från trafiken bakom dig och det stängs aldrig av helt och hållet, till skillnad från andra lysen som blinkar av och på om och om igen.

Exposure TraceR Rear Light

Fästet är det klassiska Exposure-fästet som använder ett rött gummiband för att fästa lyset runt sadelstolpen, eller i mitt fall, runt en av remmarna på min Carradice Barley-sadelväska. Jag har aldrig haft problem med detta fäste – gummiremmen är justerbar nog att passa runt alla cykeldelar jag har testat och lyset har aldrig trillat av.


Exposure Sirius Mk4 Framlyse

Nästa lyse är Sirius MK4 som har en ganska direkt ljusstråle med en ljusstyrka på 500 lumen. Detta lyse lyser utmärkt upp gatorna/cykelvägarna framför dig, men lysstrålen når inte så långt och det är därför det passar cykling på upplysta gator och stigar bättre. Under en sektionen på resvägen måste jag cykla längs med en väldigt mörk grusväg och på den här sektionen saktar jag ofta ner eftersom jag inte vill köra på folk som är ute och går med hunden eller liknande – men tänk på att den här sortens miljö inte är den miljö lyset har tagits fram för! Om du cyklar på många mörka grusvägar eller stigar skulle jag definitivt rekommendera att du köper ett starkare lyse (följ vår jämförelseguide för lysen eller läs vår köpguide till cykellysen för mer information!).

Exposure Sirius Mk4 Front Light

En av lysets utmärkta egenskaper är att det ger 180 graders synligthet, precis som de flesta lysena från Exposure. Detta beror på de öppna sidorna, vilket betyder att bilar som kör ut från sidogator kan se dig oavsett hur långt ifrån vägen du är när de närmar sig. Lyset kommer med hur många inställningar som helst så att du kan se till att ljusstyrkan passar miljön du cyklar i och tiden på dygnet.

 

Fästet lyset kommer med är exakt samma som TraceR-baklysets fäste och det funkar utmärkt.


Exposure Link Combination Fram- och baklyse

Jag hade aldrig använt ett hjälmlyse innan och såg fram emot att testa det. Framlyset har en ljusstyrka på endast 100 lumen och baklyset har en ljusstyrka på 35 lumen, vilket gör hjälmlyset perfekt för pendlare som cyklar på väl belysta vägar. Både fram- och baklyset kommer med två inställningar, blinkande och fast läge, och du kan byta mellan en uppsjö av kombinationer för att hitta den kombination som funkar bäst för just dig. Personligen hade jag baklyset i det blinkande läget och framlyset i det fasta läget när jag pendlade. Medan detta lyse inte lyste upp vägen framför mig så värst mycket kände jag mig verkligen mycket säkrare ute på vägarna då bilisterna lade märke till mig, vilket är superviktigt under de mörkare månaderna på året!

Exposure Link Combination Front and Rear Light

Fästsystemet för detta lyse kräver en indexnyckel, men är väldigt lätt att sätta fast på hjälmen. Det skruvas fast genom en av ventilationsöppningarna (det skadar inte hjälmen – jag har dubbelkollat!) och sen är det bara att klicka i lyset ovanpå. Du kan justera fästet på många olika sätt för att se till att lyset pekar i den riktning du vill, oavsett vilken cykelposition du befinner dig i.

Plenty of adjustment ...Exposure Sirius Mk4 Front Light

Batteriuppladdning 

Alla tre lysen laddas upp med en USB-laddsladd (som ingår) och smidigt nog använder Link Combination och TraceR samma laddade vilket betyder att du kan ha en hemma och en på jobbet. Sirius Mk4 kommer med en lite annorlunda laddare, men har en riktigt bra batteritid – jag cyklar i ungefär 1 timme och 30 minuter per dag och jag behövde bara ladda Sirius-lyset en gång i veckan. De andra lysena laddade jag en gång om dagen, om jag inte cyklade en något längre runda hem för skojs skull.

Tankar om lysena överlag

Allt som allt är jag väldigt imponerad med lysena jag har testat och jag har definitivt känt att trafiken runt omkring mig har kunnat se mig riktigt bra. Om jag skulle slänga in mer cykling på grusvägar eller i skogen där det är RIKTIGT mörkt när du pendlar skulle jag definitivt köra på ett mer kraftfullt framlyse, men för cyklingen jag håller på med nu passar dessa lysen utmärkt.

Det jag först och främst kommer att ta med mig från denna upplevelse är hur mycket jag har förbisett hjälmlysen innan och hur mycket säkrare det fick mig att känna mig i mörkret. Det kan vara så att det är en mental grej, men om det får mig att känna mig självsäkrare ute i trafiken måste det bara en bra sak.

Here’s to a well-lit winter of commuting!

Om författaren

Bild för Sandra Nordstrom
Sandra Nordström
Publicerad den: 05 mar 2018