Publicerat inom Run och taggat terränglöpning, Salomon, löpning

Ricky Lightfoot är en av Salomon Runnings ambassadörer och en veteran i några av världens tuffaste ultralopp och terränglöpartävlingar. I den här guiden tar han sig en titt på hur du kan bli bättre på att springa i terräng genom att göra smarta val när det kommer till utrustningen. 

Bli bättre på att springa genom att välja rätt utrustning och tillbehör – utan att tyngas ner

När du ger dig ut på en löprunda, oavsett om det är i bergen eller i de lokala motionsspåren, så är det viktigt att tänka på att packa lätt så att du kan springa snabbare utan att begränsas av utrustningen.

Själv försöker jag att inte ha med mig så mycket, men några få tillbehör gör faktiskt stor skillnad när det gäller komforten och prestandan. När jag väljer utrustning så är mitt motto ”Ju enklare desto bättre”!

 

Börja med klockan

En GPS-klocka är ett måste för mig nuförtiden. Jag har en Suunto Ambit 3 Peak GPS-klocka med pulsmätare (svart)) som är lätt och knappt känns att man har den på armen. Den kan också hjälpa dig att hitta tillbaka till den plats där du startade ifall du skulle springa vilse.  Dessutom kan du se exakt var du varit, inklusive distans, höjdskillnad och hastighet via Movescount-appen (Googla den!).

En GPS-klocka är ett måste för alla som gillar att lusläsa sina resultat efter varje löprunda. 

Fixa utrustning för regniga dagar

Jag har nästan alltid med mig en lätt vind- och vattentät jacka samt överdragsbyxor när jag ger mig ut och springer i naturen. Salomon har några av de bästa produkterna på marknaden. Dessutom har jag med mig mobiltelefonen i en dry bag.

Kolla in de här modellerna:

Allihopa är enkla att bära med sig för den som vill känna sig säker, snabb och lätt i bergsterräng.

 

Tumma inte på värmen!

En annan grej jag nästan aldrig lämnar hemmet utan är min buff. Det är en mångsidig produkt som är lätt, enkel och smidig att använda.

Den kan användas som huvudbonad, halsskydd eller svettband om somrarna. Jag har till och med använt den runt foten som skydd mot blåsor efter 5 mils löpning. Som om inte det vore nog så är den precis lika bra att ha på vintern som antingen halsvärmare eller balaklava.

Och du, när du inte använder den så kan du snabbt vira den om handleden. Det går inte beskriva i ord hur användbar denna produkt är alltså!

Kolla in den här t.ex: dhb – Buff®.

 

 

Tänk på temperaturregleringen – lager-på-lager, vätskebalans och synlighet 

Det finns många lätta västar och midjebälten där ute som håller vad de lovar. Jag använder en ifrån Salomon; inte bara för att de sponsrar mig utan för att de mjuka materialen gör de riktigt bekväma mot huden och för att de har en riktigt god andningsförmåga. Det betyder att jag inte behöver oroa mig för skavsår. Kolla in Salomon - Advanced Skin Lab 1 Bälte

Även om många stigar går genom skugga så är det ändå smart att ha på sig solkräm när man är ute. Det går att få tag på små flaskor med solkräm som enkelt får plats i bakfickan. Solglasögon, mörka eller ljusare, hjälper också till att skydda ögonen mot grenar och buskar som kan överraska dig ute i terrängen.

Den löparutrustning vi använder bestäms oftast av vädret, men det finns även andra faktorer du bör tänka på: vilken tid på dagen det är, hur långt du ska springa samt hur länge du tänkt vara borta. Om du tänkt ge dig ut tidigt på morgonen så är armvärmare toppen. Det kan vara lite för kallt att ge sig ut endast i T-shirt, så då är armvärmare bra att ha tills du värmt upp. Det bästa är att de enkelt kan rullas ihop till armband så man behöver inte ens ta av sig dem!

Jag brukar också ta med mig en lätt pannlampa på mornarna. Favoriten är Petzl – Tikka RXP Pannlampa. Petzl NAO är också bra men RXP är något lättare och lyser lite starkare. Dessutom är den enkel att packa undan i bakfickan när den inte behövs. 

 

Ha på dig färgstarka kläder

Om du springer i mörkret eller där det är väldigt skuggigt så är det viktigt att du inte bara själv kan se (pannlampan!) utan att du syns också!

Kläderna är det enklaste sättet att få till detta. Undvik svarta, gråa och andra mörka kläder. Det är mycket enklare att synas om du bär färgglada och starka färger. 

 

Minska risken för skador

Sist men inte minst, ta hand om dig. Jag talar då om något specifikt här, nämligen benen. På vintern kan det hända att man springer i isiga områden och går igenom isen i pölar exempelvis. Det har hänt att jag skurit upp mina anklar på sådana ställen så numera bär jag längre strumpor för att undvika det, och givetvis för att hålla mig extra varm.

Kolla in det breda utbudet av löparstrumpor hos Wiggle!

 

Slutligen, glöm inte att njuta av din terränglöpning!