Publicerat inom Triathlon

Det bästa med våtdräkter är att de känns om en andra hud och det är också därför de är så effektiva i vattnet. I denna guide ger triathlonutövaren Paul Newsome sina bästa tips på hur man sätter på och tar av en våtdräkt på bästa sätt. Det är viktigt att ha bra teknik för detta så att man inte skadar dräkten, speciellt när man ska ta av den i tävlingssammanhang.


Så sätter du på dig en våtdräkt

Smörjning: Se först och främst till att alla rörelseområden (knän, armhålor/axlar och nacke) är rejält smörjda för att a) göra det enklare att ta på våtdräkten, b) förhindra skav under simningen och c) göra det enklare att ta av våtdräkten. Använd dock inte Vaseline då detta skadar våtdräkten. Bodyglide skin formula är ett utmärkt val.

Positionering: Se till att du har våtdräkten åt rätt håll, dragkedjan ska vara på baksidan!

Fötter: Behåll strumporna på (eller vira in fötterna i en plastpåse), Dettta gör det enklare att få in fötterna i våtdräkten.

Dra försiktigt: Dra försiktigt upp våtdräkten över benen och upp till midjan. Dra inte för hårt, då kan du skada våtdräkten. Undvik också vassa föremål och naglar.

Åtsittande passform: Se till att passformen är tight när du drar upp våtdräkten till midjan och att det inte är några veck i rörelseområden, alltså runt knäna och i midjan.

Armar: Fortsätt att dra upp våtdräkten över kroppen och trä armarna genom våtdräktens ärmar. Se även här till att den sitter tight och att den inte veckar sig, speciellt över axlarna.

Zip up: Dra upp dragkedjan och fäst kardborrbandet baktill. Vänj dig vid att göra detta själv då det kommer att hjälpa dig när du ska ta av dräkten efter loppets simdel.

Rörelsefrihet: Slutligen, bli inte förvånad över hur tight den sitter, den ska vara så! Du måste dock se till att du fortfarande kan röra dig fritt i den.


Så tar du av en våtdräkt (efter loppets simning):

Var snabb: Ju snabbare du är med att börja ta av dräkten när du kommer upp från vattnet, desto enklare blir det. Vattnet i våtdräkten fungerar som ett smörjningsmedel som hjälper till att få av dräkten enklare.

Dra ner dragkedjan: Sträck dig runt kroppen efter dragkedjan och dra ner den hela vägen.

Ta av simmössa/simglasögon: Ta av dessa och placera dem i höger eller vänster arm.

Sträck ut armarna: Dra sedan i ärmen med din tomma hand och få ut motsatt arm ur dräkten, samtidigt som du släpper simmössan och glasögonen och lämnar dem där inne. Sedan drar du snabbt ur den andra armen med hjälp av din nu tomma hand.

Dra ner till midjan: Dra ner våtdräkten till midjan medan du spinger i övergången (men inte längre då du inte kommer kunna springa i så fall!)

Cykelövergång: När du kommer till cykeln drar du ner våtdräkten så långt som möjligt, trampa eller stå sedan på den så att du försäkrar dig om att den är helt av.

Rätt plats, rätt tid! Se till att du lägger våtdräkten på ditt anvisade område, tidsstraff för en sådan miss är väldigt onödigt och lätt att undvika.

 

 

 

 

 

 

Cykelguider
  • Training guides
    08 mar 2018 / Sandra Nordström
    Det är så lätt att strunta i att dricka vatten/annan vätska under vintermånaderna eftersom många antar att de lägre temperaturerna gör att man svettas mindre. Men de flesta av oss har nog känt hur mycket vi har svettats när vi har tränat på en inomhustrainer och om vi inte får i oss tillräckligt mycket vätska kommer detta att leda till vätskebrist...
    Läs inlägg0 kommentarer