Publicerat inom Cycle och taggat bristol
image of cyclists at a Sportive

Steg 1 – Gör rent och avfetta

Innan du börjar kontrollera cykeln så är det alltid bra att göra rent cykeln helt och avfetta drivlinan. När du gjort rent ramen och gafflarna så kan du också se ifall det finns några synliga skador som kan leda till problem längre fram. Du kan läsa mer om rengöring och avfettning av din cykel i vår guide till cykelrengöring.

clean and degrease image

Steg 2 – Kolla hjulen

Kolla igenom hjulen för att se om det finns några lösa ekrar, se så att hjulet inte är skevt samt att lagren sitter ordentligt och rullar som de ska. Nu kan det även vara bra att kolla bromsytan på fälgarna så att de inte är alltför slitna. Detta är särskilt viktigt ifall du har använt cykeln under de påfrestande vintermånaderna. 

Image of mechanic checking wheel tension

Steg 3 – Kolla däcken och lufttrycket 

Det är viktigt att kontrollera däcken då och då. Det du ska hålla utkik efter är skavda sidor, slitage på slitbanan där däcket har kontakt med marken, sprickor eller saker som kan ha fastnat i däcket och som kan leda till punkteringar längre fram. 

Mechanic checking tyre pressure

 

När du genomfört kontrollen ovan så behöver du kolla däcktrycket. Vi rekommenderar ca 100 psi för racerdäck eftersom det ger en bra balans mellan komfort och rullmotstånd. Dock så är det alltid bäst att gå efter tillverkarens rekommendationer som vanligtvis finns markerat på sidan av däcket. 

Pressure guage imageSteg 4 – Kolla bromsarna

Näst i tur på listan är bromsarna. Kolla så att vajrarna inte sitter fast i något och om ramdesignen tillåter det så är det även bra att smörja in dem lite. Se till så att bromsoken fungerar som de ska och att bromsbeläggen har kontakt med bromsytan. Det är också viktigt att kolla så att bromsbeläggen inte är alltför slitna och behöver bytas ut, eller att det kanske fastnat smuts eller grus i dem.  

Brake check image

Steg 5 – Kontrollera drivlinan

Se till att drivlinan inte är sliten och att den fungerar som den ska. Först och främst bör du smörja in alla vajrar och se så att de fungerar. Därefter kan du kolla igenom kassetten och kedjekransarna för att se om de har några skador eller är ovanligt slitna. Detta är viktigt eftersom det kan påverka drivlinans funktion avsevärt. Gå även igenom alla växlar uppifrån och ner för att upptäcka eventuella störningar i växlingen. Samtidigt som du gör det kan du även se så att vevlagret är i gott skick och inte har slitna lager. 

Drivetrain image check

Cassette check

Steg 6 – Kolla styrlagret

Se till så att styrlagret sitter tätt och att lagren går smidigt när du vrider på styret åt båda håll. För att se ifall styrlagret sitter tätt så kan du helt enkelt ställa dig grensle över cykeln, hålla in frambromsen och sedan gunga cykeln fram och tillbaka medan du håller den andra handen över styrlagrets topplatta. På så sätt kan du känna ifall lagren rör sig inuti strylagret.

Headset check image

Steg 7 – Kolla kontaktpunkterna

Eftersom en del cykellopp kan vara i hela 6-7 timmar (eller längre!) så kan det vara idé att kolla igenom alla kontaktpunkter också (styrlinda, sadel, pedaler och klossar). Se till att de inte har några skador, justera inställningarna och kolla så att de är i allmänt bra skick eftersom det annars kan leda till problem och bli obekvämt under längre cykelturer.

Contact point pedals check

Stem bolt check

Seatpost check

Steg 8 – Dra åt skruvar 

När du har gått igenom stegen ovan så är det sedan dags att dra åt alla skruvar och bultar på cykeln. Dubbelkolla att du har dragit åt dem tillräckligt hårt, men heller inte för hårt! Läs tillverkarens bruksanvisning, där brukar det stå hur pass hårt de rekommenderar att man drar åt dem. Slutligen är det bra att ta en kort och avslappnad tur på cykeln för att känna efter om alla justeringar du gjort känns bra. Detta är även bra om du har satt dit någon ny komponent, eftersom du har tid att prova om den fungerar som det är tänkt.

Om du är osäker på något av stegen ovan så rekommenderar vi starkt att du tar hjälp av en cykelverkstad så att jobbet blir ordentligt gjort. 

Torque kit image