Slanglösa däck har en mängd fördelar. Så många faktiskt att vi t.o.m skrivit en blogg om dem här.
Många cyklister är dock rädda för att dumpa slangarna, så vi tänkte att vi skulle slänga ihop en guide åt er så att ni får se hur enkelt det faktiskt är!
Fördelarna med slanglösa däck
Först och främst, låt oss påminna er om fördelarna med att köra slanglöst på racercykeln, mountainbiken eller crosscykeln. Ja, egentligen kan man köra slanglöst på vilken cykel som helst.
- Minskad risk för punktering - Det finns två typer av punkteringar du kan få på ditt cykeldäck: den ena varianten är när du kör på ett föremål som tränger igenom däckets gummi och sedan gör hål på slangen. Den andra varianten är när du kör i ett stort hål och däcket liksom klämmer åt slangen så att det uppstår en s.k. ”klämpunka”. Om du väljer att köra slanglöst kan du i princip eliminera båda dessa varianter. För det första så har du ett tätningsmedel på insidan av däcket, vilket tätar runt eventuella taggar eller andra föremål som tar sig igenom. För det andra så riskerar du inte att klämma åt slangen eftersom det inte finns någon! Resultatet blir bra mycket färre punkteringar, särskilt i svårare terräng och när du kör med lägre däcktryck (då du annars ofta får ”klämpunka”).
- Bättre grepp och komfort - En bra uppsättning slanglösa däck kan vara avsevärt mycket bekvämare och ge bättre grepp en motsvarigheten med slangar. Det beror på att däcket tillåts forma sig efter underlaget i större utsträckning. Istället för att skumpa runt ovanpå marken så cyklar du alltså jämnare och stadigare över den.
- Minskad friktion - Det bildas faktiskt mer friktion när ett däck studsar ovanpå marken än när det är i kontakt med den. Det innebär att slanglösa däck, som anpassar sig bättre efter underlaget, faktiskt har mindre friktion. Dessutom uppstår det mer friktion mellan slang och däck än du kanske tror (det är därför som latexslangar är populära hos tävlingscyklister, då de är mer följsamma). Med en slanglös uppsättning slipper du det problemet. Och resultatet då? Jo, du får en cykel som rullar snabbare såklart!
Såhär gör du för att byta till slanglöst
Om du söker på slanglöst på internet får du upp en massa mer eller mindre seriösa sökresultat. Många innehåller tips på hur du gör om en vanlig fälg (med elelr utan däck) till slanglöst. Vi är inte jätteförtjusta i detta tillvägagångssätt eftersom vi anser att man bör göra saker ordentligt från början. Därför rekommenderar vi att du använder en särskild fälg som är anpassad för slanglöst samt kompatibla däck ifall du vill testa på hur det känns. Här nedan går vi igenom hur du bäst går tillväga:
Det här behöver du
-
Hjulset för slanglöst (helst med medföljande fälgband för slanglöst)
-
Däcktätning för slanglöst (vi kan rekommendera de från Stan's NoTubes eller CaffeLatex)
-
Golvpump – gärna en sådan här pump som kan fyllas på i förväg
Steg 1: Gör rent och förbered fälgen
Först och främst måste du se till att din fälg är redo för slanglöst. Om du inte redan har ett fälgband för slanglöst ditmonterat är det nu dags att göra det. Ta loss det gamla fälgbandet, gör rent ytan med alkohol och sätt dit det nya fälgbandet för slanglöst. Håll fälgbandet sträckt ordentligt när du gör detta för att slippa luftbubblor under det. Mer detaljerade instruktioner om hur du bäst sätter dit fälgbandet bör också komma med förpackningen från tillverkaren.
Steg 2: Sätt dit ventilen för slanglöst
Dra ventilen för slanglöst genom fälgen och dra åt låsmekanismerna ordentligt.
Steg 3: Sätt dit däcket
Nu har det blivit dags att sätta dit det däck du valt (se till att det sitter åt rätt håll också). Sätt dit ena sidan först och fortsätt sedan att sätta dit ca 80 % av den andra sidan. Lämna bara tillräckligt med glapp för att du ska kunna ha i däcktätningen sedan.
Steg 4: Mät upp och häll i däcktätningen
Mät upp rätt mängd tätningsmedel för din däckstorlek. Den exakta mängden står i tillverkarens instruktioner. Häll sedan däcktätningen i glappet du lämnade på däcket. Det smidigaste sättet att göra detta på är att låta däcket hänga i någonting så att däcket inte står platt mot något underlag, utan att tätningen kan rinna fritt.
Steg 5: Sätt dit hela däcket
Rotera däcket så att tätningsmedlet rinner ner till en sektion av däcket som redan sitter helt på fälgen. Detta för att undvika att du spiller ut tätningsmedel när du sätter dit resten av däcket. När du gjort det är det bara att sätta dit hela däcket.
Steg 6: Kolla och fixera ventilen
Dubbelkolla att ventilen sitter som den ska på insidan av fälgen. Rotera hjulet så att ventilen står på klockan sex en stund för att eventuellt tätningsmedel som hamnat i den kan rinna ut. Flytta sedan ventilen till klockan fem eller klockan sju och sätt dit pumpmunstycket.
Steg 7: Ladda pumpen
För att däckets sidor ska sätta sig ordentligt på fälgen och skapa en lufttät förslutning behöver du en plötslig och rejäl laddning med luft. Du kan testa att göra detta med en vanlig golvpump men vi rekommenderar starkt att du investerar i en pump som kan fyllas på i förväg. Då kan du fylla cylindern med luft redan innan och sedan släppa ut den i en enda stor laddning in i däcket. Vi kan rekommendera Lezyne Digital Pressure Over Drive Pump eller Lezyne Pressure Over Drive Fotpump.
Steg 8: Släpp lös luften!
Släpp lös luften i en enda stor laddning in i däcket och se hur det pumpas upp och sätter sig fint på fälgen.
Steg 9: Skaka däcket
Skaka om däcket ordentligt för att se till att däcktätningen fyller i alla eventuella glipor mellan däcket och fälgen och runt ventilen. Skaka det så pass länge att du inte längre hör någon luft pysa ut någonstans.
Steg 10: Ge dig ut och cykla!
Ja så enkelt är det alltså att fixa slanglöst. Det finns en anledning till att denna teknologi använts av MTB-åkare och i bildäck så pass länge. Den ger dig mer pålitliga och punkteringståliga däck som i sin tur hjälper dig prestera bra mycket bättre än vanliga däck med slangar.
Kolla in vår uppsättning med tillbehör för slanglöst här
Och här hittar du våra hjul för slanglöst