High5 off-season weight maintenance guide

Visst, det är skönt att få några månader med mer tid för vännerna och långa sovmorgnar på helgerna, men tråkigt nog så betyder ju mindre träning också att man lätt går upp i vikt (om man inte ändrar sommarens matvanor vill säga).

För de som säger att det är nyttigt för atleter att gå upp lite i vikt under vintersäsongen så är det bara att hålla med, till en viss del. De atleter som behåller sin matchvikt under hela året är mer utsatta för skador och sjukdomar, eftersom en låg vikt gör att immunförsvaret pressas hårdare och inte har samma energiförråd att ta ifrån när det gäller att återhämta sig. Ett par månader med några kilon extra kan göra underverk för den allmänna hälsan och faktiskt göra dig starkare inför nästa säsong. Men då snackar vi om ett eller två kilon, inte en massa extrakilon på din annars slanka och vältränade kropp!

Så hur gör man bäst för att hålla vikten under vintersäsongen då? High5 är kunniga på området när det gäller att hålla proffsen i toppform året runt. De har tagit fram de bästa strategierna för att hjälpa dig hålla vikten när du tränar mindre. 

Testa dig fram till vilken vikt du är nöjd med

Att hitta en vikt som du är nöjd med under lågsäsong beror helt på dina mål och din ämnesomsättning. Uppnådde du din målvikt den föregående säsongen, eller fick du kämpa för att nå dit?  Tycker du rent generellt att det är svårt att gå ner i vikt eller rasar kilona när du börjar träna seriöst?  Det gäller att hitta den där gyllene balansgången där under vintersäsongen. Om du får kämpa för att hålla vikten under året så är det ingen bra idé att lata till sig för mycket. Istället bör du fokusera helt på att hålla din nuvarande vikt – sorry! Om du däremot lätt går ner i vikt när du utökar träningstimmarna då gör det inte så mycket att gå upp en 2-3 kg. Det kan tvärtom vara nyttigt för dig och hålla dig sjukdomsfri. Gör bara inte som Jan Ulrich (Tysk proffscyklist) och gå upp 10 kg!

HIgh5 off-season weight maintenance guide - image of water bottle

Minska på kalorierna

Vintersäsongen betyder oftast mindre träningstimmar och kanske några extra glas vin i helgen. Så, även fast vi tränar mindre så fortsätter vi äta och dricka som förut. Vi får inte bara i oss fler kalorier, utan vi bränner dessutom mindre kalorier – det är ingen vidare ekvation om man ska försöka hålla vikten. För att hålla vikten är det alltså superviktigt att ha koll på kaloriintaget. Det finns en mängd olika produkter på marknaden nu som innehåller mindre kalorier, men det bästa är egentligen att bara byta ut kaloririk mat mot frukt och grönt. De innehåller få kalorier men mycket fibrer så det är dundergrejer som alla har råd med. Du får inte glömma bort dessa basvaror bara för att de inte har en snygg förpackning! Tänk säsongsbetonat så att du får i dig vitaminer och mineraler och håller dig frisk helt enkelt. 

High5 off-season weight maintenance guide

Glöm inte heller att det du dricker kan innehålla mycket kalorier. Alkohol är den största boven såklart, men läsk och andra drycker på hyllan kan även de lägga till en massa extra kalorier till det dagliga intaget. Vi föreslår att du väljer vatten eller ett annat kalorifritt alternativ istället. Om du är ute efter något med smak så kan vi tipsa om High5 - Elektrolyttabletter. Det är ett utmärkt kalorifritt alternativ under vintersäsongen och eftersom den har extra C-vitamin tillsatt så kommer du känna dig piggare och ha ett bättre fungerande immunförsvar. 

Protein av hög kvalitet

Varför tränar vi inte fullt ut året runt? En av de största anledningarna är att vår kropp behöver återhämta sig innan den tar sig an nya hårdare träningspass igen. Det kan ofta vara både en fysisk och mental vila så det gäller att få i sig rätt näring. Protein är inte bara viktigt för att bygga muskler, utan även för att underhålla de muskler som du redan har. Fokusera på proteinkällor av hög kvalitet – magert kött, fisk och skaldjur är utmärkta alternativ till exempel. Dessutom har protein den extra fördelen att det får dig att känna dig mätt en längre stund så att du slipper känna hungern komma krypande under dagen. Därmed kan du hålla kaloriintaget nere. Med det sagt så behöver du ändå en kaloriboost efter att du tränat även vintertid. Vi rekommenderar High5 Protein Recovery Återhämtningsshake efter avslutat träningspass så att kroppen får i sig viktiga kolhydrater plus 18 g vassleproteinisolat. Lita på oss, dina muskler kommer vara dig evigt tacksam. 

High5 off-season maintenance guide - image of High5 products

Kolhydrater av hög kvalitet

Kolhydrater får ofta negativ uppmärksamhet, men uthållighetsatleter vet också att kolhydrater behövs för att ge energi under hårda träningspass. Och det gäller inte minst under vintersäsongen. Grejen är bara den att du behöver mindre mängd, särskilt när det gäller de snabba kolhydraterna som bröd och vitt ris. Din kropp kommer bränna dem med en gång så att du blir vrålhungrig snart igen och det gör det bara ännu svårare att hålla kaloriintaget nere.

Mängden kolhydrater spelar faktiskt mindre roll än vilken typ av kolhydrater du får i dig. Det är det senare som är hemligheten till att hålla hungern och småätandet i schack. Långsamma kolhydrater håller dig mätt längre så att du inte är hungrig igen 5 minuter senare. Satsa på sötpotatis, fullkornsbröd och vildris till exempel. Om du behöver mellanmål under dagen så kan vi rekommendera High5 - Energibars som smakar bra tack vare blandningen av frukt och havre. På så sätt får du i dig samma typ av långsamma kolhydrater som du får ifrån fullkornsprodukter. 

High5 off-season weight maintenance guide

Se vintersäsongen som en möjlighet

Vintersäsongen är det perfekta tillfället att få till kosten och experimentera med nya näringskombinationer. Mat är inget du ska vara rädd för eller något som ska stå ivägen för dig och dina mål. Maten är din följeslagare på vägen mot toppformen. Ifall du får till kosten rätt från början så behöver du ju inte ens tänka på att banta!

Satsa på en bättre balans mellan den mat du äter och ta även chansen att testa något nytt. Varför inte fokusera på ”gröna saker” för att boosta immunförsvaret till exempel? Grönkål, avokado, grönt te, spenat och broccoli är fullproppade med vitaminer och mineraler men har samtidigt väldigt lågt kaloriinnehåll.  

High5 off-season weight maintenance guide

Nu har du även chansen att testa sportnäring ifall du aldrig gjort det förut, eller om du helt enkelt inte var nöjd med de produkter du testade tidigare under året. High5:s tävlingspaket är ett riktigt bra paket med smakprov på en mängd olika produkter ifrån High5 så att du kan se vilka smaker och varianter som passar dig bäst.

Nu när du har koll på det här så är det bara att njuta av vintersäsongen med lite välförtjänt vila och återhämtning.