Publicerat inom Run och taggat elektronik

Så fungerar de

En GPS-klocka kan hålla koll på distans, hastighet, plats och puls när du springer. Denna mängd information ger dig tillräckligt med kunskap för att kunna effektivisera din träning. Denna guide går igenom de funktioner som en GPS-klocka kan ha så att du kan avgöra vilken som passar dig bäst.

GPS-klockans fördelar vid löpning

En GPS-klocka ger dig en massa fördelar som verkligen kan ge din träning en extra skjuts. Nedan kan du se några av de viktigaste fördelarna.

  • Bekvämlighet: Med ett enkelt knapptryck kan du följa och spara in data från din löptur, du kan även se datan under löpningen.
  • Njutning: Din löpning blir mer varierad och du kan mäta dina prestationer och hålla koll på dina framsteg.
  • Optimal träning: Din träning blir mer effektiv när du vet ditt tempo, hur långt du sprungit och dina pulszoner.
  • Korrekt data under tävlingar: Du får hjälp med att hålla rätt tempo så att du kan fokusera på loppet under tävlingar. I större lopp kanske du inte korsar startlinjen förrän några minuter efter att startskottet har gått, i dessa fall kan en GPS-klocka hjälpa dig att hålla ditt önskade tempo. 

Träningsfunktioner

En GPS-klocka kan hjälpa dig att träna bättre och smartare. Nedan listar vi några av de viktigaste funktionerna som du kan kolla efter när du bestämmer dig för en klocka.

  • Motiverande feedback: Ljud, video eller vibrationer noterar när du klarat en kilometer eller har slagit ett personbästa.
  • Interaktivitet: Du kan hålla koll på, ladda ner och dela dina löpresultat på sidor som Garmin Connect, Map My Run och Runkeeper.
  • Kompatibilitet med fotsensor: Vissa system mäter din kadens vilket ger ytterligare information, speciellt om du löper i stigningar.
  • Navigation: GPS:en ger dig plats- och höjddata – är din vanliga löprunda verkligen 10 km? När du tränar är det viktigt att veta hur långt och hur snabbt du springer, speciellt om du förbereder dig för ett lopp eller en specifik distans.
  • Virtuella tränare: En virtuell tränare jämför ditt tempo med ett utsatt mål. Det är inte alla som gillar att ha en träningspartner men en virtuell tränare kan hjälpa dig med tempot och kan få dig att nå dina mål.
  • Skräddarsydda träningspass: Du kan skapa dina egna, målinriktade träningspass med de flesta GPS-klockor.

Egenskaper

Det är väldigt viktigt att du enkelt kan använda din enhet för det tilltänkta syftet. Nedan listar vi några egenskaper som du bör ha i åtanke när du står i begrepp att köpa en GPS-klocka:

  • Batteritid: Många enheter kommer med ett laddningsbart litiumjon-batteri.
  • Vikt: GPS-klockor är väldigt lätta och kompakta. De flesta modeller väger under 50 gram.
  • Display: Din enhet bör ha en display som är lätt att avläsa så att du kan se dina data under löpturen.
  • Temperaturspann:  Ett typiskt temperaturspann för en enhet är -10° C till 50° C.
  • Vattentäta: Många enheter är vattentäta upp till 30 meter.

Pulszoner

Det finns fyra huvudsakliga pulszoner (mer information om pulszoner kan du hitta här). De är uppdelade på följande sätt:

  1. Återhämtning / Fettförbränningszonen – 60-70% av din maximala puls. Kroppen använder här fett som främsta energikälla och därför är detta den perfekta nivån för viktminskning.
  2. Aerobisk zon – 70-80% av din maximala puls. Om du tränar i denna pulszon förbättrar du din kropps förmåga att transportera blodceller i kroppen, och på så sätt ökar din muskelstyrka.
  3. Anaerobisk zon – 80-90% av din maximala puls. I denna zon förbättrar du din kropps förmåga att hantera mjölksyra. Den brännande känslan är mjölksyra som äter upp glykogenet som dina muskler primärt använder som bränsle.
  4. Vo2 Maxzon – 90-100% av din maximala puls. Denna zon uppnås genom väldigt tuff intervallträning. Snabba sprinter som gör att du tappar andan och som pressar dina gränser.