Publicerat inom Cycle och taggat mtb, underhåll, komponenter
Dämpade framgaffeln RockShox Pike

Jason Aldred driver Rebound Suspension, ett brittiskt företag som erbjuder service och reparationer av framgafflar och bakdämpning på mountainbikes. De servar alla märken, bland annat Fox, Rockshox, Marzocchi, Manitou, Pace, för att nämna några.

Det finns en rad tips och trix som ser till att dina gafflar håller sig i god form så länge som möjligt. Jason har varit snäll och delat med sig av några av sina bästa knep här nedan.

Insmörjning av framgafflar

Den viktigaste delen av underhållet av dina gafflar är att hålla dem väl insmorda. Detta innebär att se till att det finns tillräckligt med smörjmedel inuti gafflarna och att det inte smutsas ner av lera eller annat utifrån.

Dämpade framgafflar använder sig av ett unikt oljebaserat smörjsystem. Oljan samlas i gaffelns nedre del och därifrån hjälper den till att smörja in tätningarna inuti gafflarna så att de kan röra sig smidigt och utan friktion.

För att hålla oljan inne och smutsen ute har gafflarna ett antal tätningar. Först och främst så finns det ett extern dammskydd som håller smutsen borta. Detta kompletteras sedan ofta av ett en extra oljetätning samt en skumring inuti gafflarna.

(Skumringen ser till att hålla kvar oljan under tätningen och tar hand om eventuella smutspartiklar som lyckats tränga igenom utifrån. Skumringarna i Fox:s framgafflar använder ett smörjmedel som kallas Float Fluid. Det smörjmedlet finns även i luftfjädrade gafflar för att smörja in kolven).

De externa tätningarna måste smörjas in ordentligt för att hålla ute smutsen och detta gäller även för de inre tätningarna så att de förblir friktionsfria. Många moderna framgafflar innehåller endast 5 eller 10 ml olja men det är allt som behövs för att hålla gafflarna i trim.

Såhär håller du oljan inne och smutsen ute

För att hjälpa oljan på traven med att smörja in de övre tätningarna kan det vara bra att vända gafflarna upp och ner emellanåt. Vänd cykeln upp och ner i ca 20 minuter för att ge oljan tid att rinna ner i tätningarna.

Gör rent gafflarna med vatten. Helst med en slang, men om du använder högtryckstvätt så är det bäst att vända cykeln upp och ner så att vattnet inte kommer in i tätningarna.

Se till att få bort all smuts från gafflarna sidor och runt tätningarna. Det är särskilt viktigt att få rent mellan gafflarna och i ”bågen” där fram.

Den olja som redan finns inuti framgafflarna är allt som behövs för att gafflarna ska fungera som de ska. Du behöver alltså inte köpa någon extra olja för att underhålla gafflarna.

Ta hand om din cykel

Stänkskärmar - Det finns en mängd olika stänkskärmar på marknaden idag som passar under gafflarnas båge och skyddar dem från smuts ifrån framhjulet. De är kanonbra om du cyklar mycket i lerig terräng.

Vajerslitage på ramen - För att se till att färgen inte skavs bort av vajrarna kan du sätta dit skyddstejp på de områden som är extra utsatta av detta. Det handlar oftast om det gaffelben som skivbromsvajern går utmed samt gafflarnas krona.

Skrapmärken på gaffelben - Gaffelbenen bör inspekteras regelbundet så att du kan upptäcka skador och skrapmärken som kan göra att smuts kommer in i gafflarna. Om du upptäcker något sådant är det bäst att ta cykeln till en verkstad omedelbart för att ta itu med problemet.

Underhåll

Framgafflar behöver regelbundet underhåll.

FOX rekommenderar att du rengör och fyller på med smörjmedel regelbundet (s.k lower leg service) efter att du cyklat 25 timmar totalt. Fullständig service (ta isär, byta ut tätningar och byta olja) rekommenderas efter att du cyklat 200 timmar totalt.

Den enklare “lower leg-servicen” kan den erfarne hobby-mekanikern ta hand om själv där hemma. Detta innebär att ta bort nedre delen av gaffelbenen (med cykeln upp och ner så att oljan hålls kvar i gafflarna), göra rent skumringarna och applicera ny floatvätska. Sedan gör du rent och inspekterar dammskydden, gaffelbenen och tätningarna innan du fyller på gaffelolja och monterar allting igen.

Det bästa sättet att lära sig göra detta på rätt sätt är att kolla hur en riktig cykelmekaniker gör. På så sätt kan du lära dig alla stegen och göra det på egen hand nästa gång.


Om den underhålls på rätt sätt kommer din framgaffel hålla under hela cykelns livslängd!

För mer tips om vad Jason och hans team kan hjälpa cyklister med hänvisar vi till Rebound Suspension.