Publicerat inom Cycle
image of Sportive riders in countryside

Att delta i ett cykelevenemang, ett s.k. sportive, är ett utmärkt sätt att utforska ett nytt område på, samtidigt som du är helt säker med evenemangspersonal och andra deltagare runt omkring dig. Wiggle arrangerar cykelevenemang över hela världen, från Australien till Storbritannien.

Du kan se hela listan över Wiggles evenemang på vår hemsida. I denna guide ger vi dig tips kring vad man ska tänka på under och inför ett cykelevenemang. Du kan även läsa vår checklista inför motionslopp för råd om vilken typ av utrustning du bör ha med dig.

Sportive ride image of riders

 

Vad är ett sportive?

Det är en cykelevenemang på tid med en stor mängd deltagare, alla kan vara med och cykla på de utsatta vägarna. Det finns mekanisk assistans och matstationer längs vägen. Det är inte en tävling! Det är mer som ett cykelvärldens maraton, Ride London-evenemanget i Storbritannien liknas t.ex. vid det beröma löparloppet London Marathon. Det viktiga är att deltaga, inte att få bäst tid.

De är ett utmärkt mål att sätta för din träning och det finns olika distanser så att alla kan hitta en passande längd.

Det är brukligt att ett sportive startas och avslutas på samma ställe. På så sätt skapas det en härlig atmosfär kring detta område samtidigt som det blir logistiskt enklare för både cyklister och arrangörer. Du kan bara dyka upp på ett nytt ställe och cykla på fantastiska vägar.

Sportive ride image of rider

 

Att träna inför ett cykelevenemang

Det är lika viktigt att träna inför ett sportive som inför ett tävlingslopp. Det kan vara svårt att förbereda sig på den terräng och de väderförhållanden som kan råda där evenemanget tar plats om det är vitt skiljt från din vardagliga cykelsträcka.

Det första att ta itu med är evenemangets längd. Om loppet är 15 mil så måste du se till att du är bekväm med att cykla så långt. Det betyder att du måste ta dig ut och beta av mil efter mil, gradvis tills du är nöjd och känner dig redo för evenemangets längd. Kom ihåg att det är viktigt att vara pigg och fräsch när det är dags, så spara inte träningen till sista minuten. En eller två veckor innan evenemanget bör du varva ner något och cykla kortare distanser så att din kropp är i toppform lagom till evenemanget.

Du bör också ha evenemangets höjd i åtanke. I Wiggles Dragon Ride måste du klättra 3350 m på det 210 km långa loppet. För att du ska få en föraning om hur detta känns måste din träning motsvara liknande klättringar som evenemanget bjuder på. Detta kan vara svårt om du bor i ett platt område, men det finns en lösning: upprepad backträning! Räkna ut hur hög den största kullen på ditt evenemang är, dela det med höjden på kullen som du tränar på och se till att klättra uppför den så många gånger under en dag att det motsvarar evenemangets kulle. Det kommer vara jobbigt, men det är det bästa sättet att bli bättre på! Behöver du motivation kan du kolla in sidor som strava.com för att ta tid på dina upprepade klättringar, på så sätt kan du försöka slå dem under nästa cykeltur.

Din kropp behöver anpassa sig till den nya terrängen, och du behöver också anpassa din utrustning och dina näringsprodukter till evenemangets förhållanden. Använd inte helt nya komponenter, och testa inte en ny energidryck under ett evenemang, då kan det sluta med att du inte kan växla ordentligt, har kläder som skaver eller har en upprörd mage som gör att en enda spurten du vill göra är till närmaste baja-maja.

Sportive ride image of riders

 

Så cyklar du under ett sportive

Om du har tränat enligt planen så bör du klara av ett långdistansevenemang utan allt för mycket bekymmer. Din kropp kan dock chockas av klättringen. Tuffare evenemang kan ha stigningar på 2000 meter och detta kan verkligen slita på kroppen. Även om du är duktig på dessa klättringar så rekommenderar vi att du tar det lugnt i de första stigningarna. Ta inte ut dig i början, det är bättre att ha mer energi i slutet av loppet!

De flesta evenemang har matstationer där du kan kliva av cykeln några minuter och inta lite mer energi inför nästa krävande sträcka. Passa på att stretcha och mjuka upp kroppen så att du inte får kramp, långa nedförssträckor med händerna på dina drops kan slita på rygg och axlar.

Arrangörerna är måna om deltagarnas säkerhet. Om du måste stanna någonstans längs banan bör du se till att du inte har några andra åkare runt dig. Stanna inte plötsligt och sakta inte ner utan att signalera. Se till att du inte har någon precis bakom dig och stanna på dett ställe där andra cyklister kan se dig innan det är för sent.

Variera åkposition så att olika muskler får jobba under långa lopp. Sitt längre fram på sadeln och använd låret, stå upp för att använda mer av din vikt, eller luta dig fram på dropsen och låt rumpan arbeta! På så sätt dela du upp bördan på olika muskelgrupper och undviker problem som kramper som annars kan uppstå vid upprepande rörelser. 

 

Ladda upp inför ett sportive

Det är viktigt att dricka ordentligt och att fylla på med energi under loppet. Sikta på att dricka 750 ml för varje timme som loppet pågår. Det är oftast inget problem att fylla på flaskan under dessa evenemang, det brukar finnas många stationer för detta. Om du inte känner att du mår bra av de drycker som finns vid dessa stationer kan du ta med egna portionspåsar som du kan blanda vid ett stopp. High5 har produkter som är lämpliga att blanda i en vattenflaska.

Vätska är viktigt, och det är mat också! Smaska på bars, tuggummi, mackor, och frukt längs loppet. Det är viktigt med riktig mat, inte ens proffsen förlitar sig enbart på snabb energi från kosttillskott under långa lopp. Spara energigels till slutet då du har lågt med energi och kanske inte känner för att äta.

 

Njut!

Viktigast av allt, se till att njuta! Du behöver inte komma först för att ha kul. Ta en titt omkring dig, njut av utsikten, du kanske t.o.m. kan ta några bilder. Ta med dig en vän och prata med andra cyklister. Du har tränat hårt för det här, så njut av varje sekund!