Publicerat inom Swim
A man sprinting out of the ocean at night wearing a Zone3 wetsuit

Simning på öppet vatten skiljer sig väldigt mycket från bassängsimning och det finns ett par saker du bör tänka på innan du dyker upp på tävlingsdagen. Att förbereda sig ordentligt inför simningen innebär att man kan prestera sitt allra bästa – oavsett ambitioner.

Tränings- och tävlingstips

Tänk igenom utrustningen

Att ha på sig en våtdräkt är en helt annan känsla än att simma utan en. För vissa kan det kännas konstigt till en början men med den extra flytförmågan och skräddarsydda designen kommer våtdärkten att hjälpa dig igenom simningen och se till att du har de bästa förutsättningarna för att uppnå en snabbare simtid.

Här är några huvudpunkter att lägga på minnet:

  1. Ta på dig våtdräkten på rätt sätt: Det absolut viktigaste för att du ska känna dig bekväm är att du tar på dig våtdräkten på ett korrekt sätt. Kolla in Zone3:s videoguide till att ta på sig en våtdräkt.
  2. Våtdräkter är utformade för att sitta tight: De sitter åt mot kroppen så att du får mindre vattenmotstånd när du simmar. Att vänja sig vid den känslan före tävlingsdagen är oerhört viktigt då du känner dig bekvämare när du vet hur en våtdräkt känns och har vant dig vid den känslan.
  3. Öva så mycket som möjligt i våtdräkten: Detta är viktigt att göra innan du tävlar så att du är bekväm med utrustningen.
  4. Slappna av! Oavsett om det rör sig om att ta på dräkten före tävling, att simma i den under tävling eller att ta av den i övergången så är det bästa du kan göra att bara slappna av!

A man posing in a Zone3 wetsuit in the ocean swash

Skydda dig mot kylan

Om vattnet är kallt kan det vara idé att ha på sig fler skyddande tillbehör såsom mössor, strumpor eller handskar i neopren så att du håller dig varm överallt. De nedanstående exemplen kommer från Zone3 och har fått mycket beröm för sin design.

Image of a Zone3 swimming glove, hat and socks

Utforska det breda utbudet av simglasögon

Simglasögon är generellt något som har med personliga preferenser att göra. Majoriteten av simmare på öppet vatten använder dock gärna ett par simglasögon med mjuk silikontätning och stora glas snarare än traditionella simglasögon. Den mjuka silikontätningen dämpar stötar från andra simmares händer och fötter som kan stöta till dig under tävlingen, medan de större glasen ger ökat periferiseende så att du kan hålla utkik efter och undvika andra simmares viftande lemmar. Här finns ett kort videoklipp som förklarar några av simglasögonens och simmaskernas grundläggande egenskaper.

Image of 3 pairs of Zone3 Goggles

Lär dig hur du ”tar sikte” och öva in den tekniken

En avgörande aspekt av simning på öppet vatten är att lära sig att ta sikte så att du kan navigera genom simbanan. I en bassäng har du det bekvämt med linor längs längderna och markeringar på botten så att du håller dig på banan, men på öppet vatten måste du veta i vilken riktning du simmar. Det du vill undvika är att komma ur kurs och tvingas simma längre än du måste, vilket innebär att du slösar mer energi. Att lära sig att ta sikte på ett effektivt sätt är oerhört viktigt – vill du lära dig mer om hur du kan göra kan du kolla in det här klippet.

Black and White underwater photo of a swimmer in action

Få inte panik i vattnet

En av de värsta sakerna du kan göra som oerfaren simmare på öppet vatten är att få panik när du simmar. Detta gäller både under träning och på tävlingsdagen.

Det kan ha att göra med att din synförmåga är begränsad, att vattnet är kallt eller att hundra andra tävlande simmar omkring dig. De här förändringarna är dock ingenting att vara rädd för utan är överkomliga och till och med behagliga så länge du har rätt inställning.

En viktig aspekt i det här sammanhanget är att fokusera på andningen och se till att den är stadig, så som du skulle göra när du simmar i din lokala simhall. Så fort du börjar få panik kommer ditt andningsmönster att förändras. Detsamma gäller dina simtag så försök att hålla dem jämna och fina samt komma ihåg att träffa vattnet med varje tag under vattnet.

A swimmer breathing whilst swimming breaststroke

Om du får panik på tävlingsdagen är det bara att ta tid på dig och om möjligt simma lite till sidan av banan där vattnet är lugnare och du kan få gott om utrymme. Flyt eller trampa vatten ett tag till andningen lugnat ner sig och du är redo att fortsätta. Att andas är livsviktigt i det här läget.

Anpassa din simteknik för öppet vatten

När man simmar på öppet vatten finns det några saker att tänka på gällande simtekniken:

  • Simning på öppet vatten kräver fler simtag i en snabbare takt jämfört med bassängen, detta för att drivkraften ska vara på att komma framåt i vågigt och kaotiskt vatten.
  • Du kan uppleva en stark sidström vid blåsiga förhållanden. I så fall är det tacksamt att kunna andas riktad bort från vågorna för att minska mängden vatten du sväljer.
  • Gör ”sikttagandet” till en del av din simning. Som vi förklarat ovan är det här ett oerhört viktigt moment på öppet vatten.

A man wearing a Zone3 wetsuit looking at the camera while the sun beams through his fingers

Planera dina träningspass

Ett vanligt tema bland idrottare på alla nivåer är att försöka hitta ett bra simträningsprogram att gå efter, särskilt nu när det finns så mycket information att få tag på. Det är viktigt att du har en målsättning när du går i bassängen/sjön så att du kan få ut det mesta av träningspasset och se förbättringarna.

Zone3:s sponsrade idrottare och regerande Abu Dhabi-mästare, Tyler Butterfield, framhåller tre enkla pass som lätt kan skräddarsys för att passa dig. Perfekt för alla – från totala nybörjare till de bästa Ironman-idrottarna i världen. Klicka här för att kolla in Tyler Butterfields träningsplan.

Om författaren

Miss Vanilla
Publicerad den: 08 sep 2015